هیات مقام‌های روسی شرکت کننده در پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، باید همچنان داده‌های مربوط به جنایات جنگی ارتکابی آمریکا و ناتو در افغانستان جمع آوری شوند.

روسیه: باید همچنان اطلاعات جنایات آمریکا و ناتو در افغانستان جمع آوری شود

به گزارش قدس آنلاین، یاروسلاو یریومین، دیپلمات ارشد هیات مقامات روسیه در سخنرانی در این نشست اظهار کرد: "جامعه بین‌المللی باید جنایات جنگی که ارتشهای آمریکا و ناتو در جریان حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان مرتکب شدند را به یاد داشته باشد."

او تاکید کرد: ما معتقدیم این مهم است که اقدامات در راستای جمع آوری اطلاعات و افشای جنایات ارتکابی از سوی آمریکا و ناتو در افغانستان ادامه یافته و این اطلاعات علنی شوند.

این عضو ارشد هیات روسیه متذکر شد، تلاشهای آمریکا و متحدانش برای سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و مرتبط کردن آن به اجرای برخی وظایف غیرقابل قبول هستند.

یریومین بیان کرد: "تسهیل ثبات و امنیت اولویت روسیه در قبال مسیر افغانستان است."

وی افزود، مسکو اعتقاد دارد، "تنها صلح بلندمدت در افغانستان به توسعه مطلوب کل منطقه کمک خواهد کرد. ما از دولت موقت افغانستان خواسته‌ایم به وعده خود برای تشکیل یک نظام دولتی فراگیر عمل کند، منابع گروه‌های سیاسی و قومی مهم را لحاظ کند، مبارزه علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر را تقویت کند و حقوق و آزادی‌های سیاسی مردم کشور را تضمین کند."

در بهار سال ۲۰۲۱ گروه طالبان افغانستان دست به عملیاتی بزرگ برای در اختیار گرفتن کنترل افغانستان زد. این عملیات بعد از آن به اجرا در آمد که واشنگتن برنامه‌ خود را برای خارج کردن سربازانش از افغانستان اعلام کرد. در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ شبه نظامیان طالبان بدون بر خورد با مقاومتی، شهر کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند در حالی که پیش از آن اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور فرار کرده بود. سربازان آمریکایی در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرده و به حضور ۲۰ ساله واشنگتن در این کشور خاتمه دادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.