گرچه گروهک منافقین هر ساله با برگزاری تجمعات و نشستهای مختلف تلاش میکند تا خود را به عنوان جریانی پویا در برابر نظام جمهوری اسلامی معرفی کند، اما فعالیتها و عملکرد این گروهک از ناتوانی آن به عنوان جریانی اثرگذار حکایت دارد.

انزوای منافقین در جبهه مخالفان

از سوی دیگر، تبیین اقدامات ضد حقوق بشری منافقین و نیز پیگیری اصل توسعه روابط بر پایه عزت و استقلال در عرصه جهانی از سوی ایران موجب شده تا گروهک منافقین در انزوای بیشتری به سر ببرد. اقدام روز گذشته پلیس آلبانی در حمله به مقر نیروهای منافقین نیز موجب شد تا این گروهک هرچه سریعتر مسیر فروپاشی را طی کند و دولتهای غربی آنرا در مسیر دشمنی با ایران تنها بگذراند.

غرب توان تقابل را ندارد

در همین زمینه، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس تصریح کرد: لغو گردهمایی منافقین در فرانسه در مقطعی در حال وقوع است که امروزه شرایط عرصه بین الملل از جمله جنگ اوکراین به ضرر غرب به ویژه اروپا پیش می‌رود. از طرفی غربیها بخصوص اروپا و فرانسه بیش از گذشته متوجه نقش ایران در ثبات سازی و اثرگذاری آن در منطقه و جهان هستند، چنانکه تماس نود دقیقه ای ماکرون رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان نیز موید همین موضوع است. بلینکن وزیر خارجه امریکا سراسیمه خود را به پکن رسانده و سعی میکند این سفر را به منزله تلاش برای کاهش تنش با چین نشان دهد. این در حالی است که از سوی دیگر لغو گردهمایی منافقین میتواند گام موثری برای کاهش تنش اروپا و آمریکا با تهران باشد.

ظهره‌وند گفت: مساله سوم این است که سران اروپا به زودی شاهد شکست کامل زلنسکی و بی نتیجه ماندن جنگ اوکراین خواهند بود. امروزه تلاشی که غرب و اروپا به صورت تمام عیار، با هزینه سنگین و بهای نابودی مردم اوکراین انجام داده اند بی نتیجه باقی مانده است. بنابراین اولین گام اروپاییها در هر اقدامی، کاهش تنش با سه کشور روسیه، چین و ایران است، زیرا همه اذعان دارند تغییر و تحول در محیط بین الملل محصول همکاری و ایستادگی این کشورها در مقابل یکجانبه گرایی آمریکاست. از سوی دیگر، منافقین نمیتوانند به عنوان عامل یا وزنه ای برای تقابل غرب با ایران باشند. اروپایی ها به ویژه فرانسه به خوبی میدانند بازی در سطح جهانی و میان قدرتهای نو ظهور است و گروهک منافقین به عنوان عناصر بی‌خاصیت و منفعل نهایتا بتوانند اقدامات ایذایی همچون تحرکات در اغتشاشات سال گذشته داشته باشند. انفعال و عدم اثرگذاری منافقین هیچ دستاوردی نداشته و در مقابل حمایت یا سکوت اروپایی ها از این گروهک صرفا هزینه‌زا بوده است.

منافقین رقیب جدی نیستند

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: منافقین نمیتوانند به عنوان مخالف یا رقیب جدی جمهوری اسلامی به حساب آیند. درنتیجه فرانسوی ها وقتی به محاسبه سود و زیاد می‌پردازند، بهترین راه برایشان این است که مسیر جدیدی را دنبال کنند. بنابراین کاهش سطح تنش با ایران و نیز اتخاذ ترفند و روشی با مدیریت مستقیم اروپاییها میتواند به عنوان راه حلهای پیش روی آنان باشد. پیامدهای تغییرات آینده برای دولت فرانسه و اروپا وحشتناک خواهد بود و درنتیجه منافقین با ساختار شکست خورده و فرسوده خود نمیتوانند به عنوان راه حلی برای فرار از تحولات آتی باشد. در واقع، فرانسویها در حال حاضر عناصر دیگری را در اختیار دارند که عمدتاً بر روی آنها سرمایه گذاری میکنند. امروز فرانسه به دنبال خرید زمان و کاهش تنش با ایران است. تجربه اوکراین نشان داد مسیر دشمنی که این کشور در چند دهه گذشته علیه ایران طی کرده، بازتاب آن به محیط داخلی فرانسه تسری پیدا میکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.