در دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و آلمان قراردادهایی به مبلغ ۸۱۵ میلیون دلار امضا شد.

امضای ۸۱۵ میلیون دلار قرارداد بین قزاقستان و آلمان

به گزارش قدس آنلاین، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان و «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان بیانیه مشترکی صادر کردند.

رئیس جمهور قزاقستان به سهم آلمانی‌های مقیم در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۲۶‌هزار آلمانی در قزاقستان زندگی می‌کنند که سهم قابل توجهی در توسعه قزاقستان دارند. همچنین در آلمان بیش از ۱ میلیون نفر از هم‌وطنان ما زندگی می‌کنند.

توکایف اعلام کرد: آستانه ۸۳ درصد از تجارت آلمان با کشورهای آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است. این کشور می‌تواند انرژی و مواد اولیه لازم را برای اقتصاد آلمان فراهم کند، نمونه بارز آن تامین نفت قزاقستان به یک پالایشگاه نفت در شهر شودت به درخواست طرف آلمانی بود.

وی به اهمیت اجرای یک پروژه مشترک برای تولید هیدروژن سبز در منطقه مانگیستاو اشاره کرد که موسسه مهندسی قزاقستان-آلمانی تا چند روز دیگر در آکتائو افتتاح خواهد شد.

در گفت‌وگوی رؤسای جمهور آلمان و قزاقستان ضمن معرفی پروژه‌های آستانه، به طرح‌های اجرا شده در چارچوب استراتژی "دروازه جهانی" در اتحادیه اروپا اشاره شد.

همچنین بر اهمیت مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر به نام «راهروی میانی» اذعان شد که از قلمرو مانگیستاو می‌گذرد و رو به افزایش است.

در چارچوب همایش تجاری قزاقستان و آلمان در آستانه تعدادی از اسناد به ارزش ۸۱۵ میلیون دلار امضا شد.

«میرژان یوسوپوف» رئیس هیئت مدیر «KAZAKH INVEST»، طی سخنانی در جلسه عمومی این مجمع، خاطرنشان کرد که دو میزگرد برگزار شده که شرکای کلیدی قزاقستان و آلمان را گرد هم آورد.

وی گفت: اسنادی بین قزاقستان و آلمان در زمینه لجستیک، حمل و نقل، مهندسی، منابع استراتژیک و انرژی به امضا رسید که شامل ۹ سند به ارزش بیش از ۵۴۰ میلیون دلار امضا شد.

همچنین پس از پایان جلسه عمومی با حضور بازرگانان و نمایندگان دولت‌های دو کشور، ۱۷ سند به ارزش ۸۱۵ میلیون دلار امضا شد.

همچنین ۱۰۰ هزار تن نفت تا پایان سال از قزاقستان به پالایشگاه شهر شودت آلمان می‌رسد. توافق‌نامه‌ای در این زمینه توسط «کازمونایگاز» و Rosneft» Deutschland» امضا شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.