۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 885755

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران از رشد ۴۰ درصدی ترانزیت در بنادر شمالی و همچنین رفع مشکلات پهلوگیری ناوگان ایرانی در برخی بنادر از جمله بنادر چین خبر داد.

رشد ۴۰ درصدی ترانزیت در بنادر شمالی کشور

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تلاش مدیران وکارکنان بخش دریایی سبب شده تا جمهوری اسلامی اقتدار داشته باشد به طوری که در هیچ زمانی چنین اقتدار دریایی نداشته است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات نیروی دریایی ارتش و سپاه را بسیار مهم و اثر گذار عنوان کرد و افزود:حضور مقتدرانه ناوگروه ۸۶ و  ماموریت و فعالیت‌هایی که داشته‌اند  باعث اقتدار در این بخش شده است. همچنین کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش همیشه حامی صادرات نفت و محصولات نفتی و گازی بوده اند وهیچ وقت اجازه ندادند تحریم های ظالمانه در این بخش اثر بگذارند.

 معاون وزیر راه وشهرسازی فعالیت‌های بخش خصوصی را در حوزه بنادر و دریا حائز اهمیت دانست و بر تقویت نقش بخش‌های خصوصی تاکید کرد. 

صفایی در بخش دیگری از سخنرانی امروز خود در جمع دریانوردان به صبحت های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد دریا است اشاره کرد  و گفت:  پیشرفت دریایی در حوزه  پرچم و گسترش  آن در  دهه ۹۰ در حکمرانی دریا بسیار موثر بوده و در سطح ملی به این موضوع توجه شده است. سازمان بنادر  و دریانوردی در حوزه اقتصاد دریا محور، کارگروه دائمی راه اندازی کرده است و در دبیرخانه کارگروه حضور دارد و این موفقیت درتمامی بخش ها در حوزه دریا و ساحل قطب های اقتصادی و جمعیت ساز مهم است.

وی بر تقویت و توسعه سهم تمامی فعالیت های اقتصاد محور در ساحل و دریا تاکید کرد. 

صفایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکرات سازمان بنادر با سفیر جدید هند در ایران درباره اختلافات با اپراتور هندی گفت: مذاکرات با سفیر هند انجام شد و به توافق خوبی رسیدیم و مشکلاتی که درباره قرارداد بلند مدت بود و مانع از انعقاد قرارداد بلند مدت می‌شد رفع شدند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: موارد متعددی از اختلافات در مذاکرات اخیر حل و برطرف شد و امیدواریم در سفر آتی موارد جزیی از اختلافات هم برطرف شوند و قرارداد نهایی منعقد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان اینکه بر اساس توافق  دو کشور هند و ایران دیگر نیازی به رسیدگی به اختلافات بین دو طرف در دادگاه بین‌المللی نیست، تاکید کرد: این اختلافات قراردادی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و هند بوده و نیازی به دادگاه بین‌المللی نیست.

صفایی درباره راه‌اندازی سازمان توسعه سواحل مکران گفت: سازمان توسعه سواحل مکران طبق ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه راه‌اندازی شده  است. دولت هم همت کرده است و این سازمان هم‌افزایی دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تغییر تعرفه‌ها در سال جاری گفت: به طور قطع شرکت کشتیرانی به عنوان یکی از شرکت‌هایی که از بنادر کشورمان خدمات دریافت می‌کنند، در تنظیم تعرفه‌ها باید مشارکت داشته باشندو نظر مشتری لازم است که ملاحظه شود و براساس نظر مشتری تعرفه‌ها بازنگری می‌شود.

رفع مشکلات پهلوگیری ناوگان ایرانی در برخی بنادر از جمله بنادر چین

صفایی با اشاره به رفع مشکل پهلوگیری ناوگان ایرانی در برخی بنادر کشورها از جمله چین توضیح داد: برخی از کشتی‌های کشور در برخی از بنادر کشورها در مقطعی دچار مشکل شدند و تردد نداشتند اما خوشبختانه با اقدامات وزارت راه و وزارت امور خارجه بسیاری از بنادر امکان تردد کشتی‌های ایرانی را فراهم کرده‌اند و ترددها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود هنوز هم بنادر بخش خصوصی در چین اجازه پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی نمی‌دهند و ناوگان ایرانی تنها اجازه پهلوگیری در بنادر دولتی چین را دارند، تاکید کرد: در حال حاضر برخی از بنادر چین جایگزین شدند و دو بندر دیگر که پیش از این بسته بودند در حال حاضر باز شدند و با دو بندر دیگر چینی هم در مذاکره هستیم که کشتی‌های ایرانی را بپذیرند و شرایط فعلی نسبت سالهای قبل بسیار بهتر شده‌است.

وی درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها نیز اعلام کرد: در قالب برنامه‌های کوتاه و بلندمدت و دیپلماسی خارجی این موضوعات دیده شده است. راهبرد ما نسبت به روسیه از طریق واردات غلات و کمک به بخشی از تجارت خارجی روسیه ادامه دارد. استراتژی ما رفع نیازهای روسیه از طریق بنادر ایران است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر شمالی کشور در حدود ۴۰ درصد در بخش ترانزیت رشد داشته‌ایم. در بخش کشتیرانی به سمت کشتیرانی کانتینری پیش می‌رویم. همچنین در دریای خزر کشتی رورو ماهی یکبار به بنادر ما تردد می‌کند و دو فروند کشتی در حال ساخت در دریای خزر داریم. 

رشد ۲۰ درصدی در جابه جایی حمل کالا در کشتیرانی کشور

محمد رضا مدرس خیابانی  گفت: سالی که گذشت  بسیار برای حوزه حمل ونقل دریایی  پر رونق بوده و ما توانستیم رکورد های جابه جایی و حمل ونقل را بشکنیم و در این حوزه  شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی  ایران موفقیت‌های را کسب کند 

به گفته مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  امسال سال پر رونقی نیست از بعد قیمتی نشان می دهد  در مقایسه با سال گذشته باید تلاش های ما افزایش یابد.

وی در خصوص عملکرد شرکت کشتیرانی گفت: عملکرد  ما در حوزه جابه جایی در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته و امسال با توجه به شعار سال تکلیف داریم با تلاش‌های که انجام می  دهیم شاهد رشد تولید  در حوزه تجارت باشیم  چراکه  حوزه تجارت نقش اساسی  در حوزه حمل ونقل به لحاظ جابه جایی کالا  دارد.

مدرس خیابانی بیان کرد: امسال متناسب با درآمد های ما از لحاظ درآمدی و حمل ونقلی و همچنین در حوزه نیروی انسانی اقدامات خوبی را به دست بیاوریم.

وی افزود: در حوزه لجستیک هم  تکالیفی  بر عهده ما گذاشته شده و در جهت تبدیل به یک شرکت لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی  از شرق دور تا کشورهای منطقه از جمله هند، چین ، چابهار و  کشورهای  آسیای دور  از جمله  روسیه ، قزاقستان  به صورت ترکیبی کالاهای را جابه جا می کنیم و در این حوزه امیدوار هستیم رکوردهای را محقق کنیم. 

مدرس خیابانی  گفت: چند روز گذشته رئیس جمهور  در کشور  ونزوئلا  حضور داشت و اعلام شد کشتیرانی   مجموعه کالاهای را  تولید می شود  را به دور ترین  نقاط جابه جا می کند و این افتخار نصیب ایران  شده است که  خطوط کشتیرانی منظم را راه اندازی کند.

وی گفت: امروز روز  جهانی  دریانورد است و این اتفاقات رخ نمیداد مگر به همت دریانورددان و این افراد با همت و تلاشی که می کنند رضایت مندی را در این بخش افزایش خواهند داد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی افزود: جذب و آموزش نیروهای دریانورد را در مقایسه با گذشته افزایش داده ایم چراکه  کمبود نیروی انسانی  باعث  آسیب رساندن به اهداف و مجموعه های ما می شود بنابراین در سال گذشته مجوز ۴۰۰ نفر و امسال ۳۲۰ نفر را برای آموزش دریافت کرده ایم.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.