عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، نتوانسته‌ایم بین جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم، گفت: در دانشگاه‌ها بر لبه‌های دانش حرکت می‌کنیم و ایران خودرو و سایپا نیز کار خود را می‌کنند؛ در علوم اجتماعی تئوری‌های غربی را درس می‌دهیم اما آسیب‌های اجتماعی روی زمین مانده است‌.

عضو هیات رئیسه مجلس: نتوانسته‌ایم بین جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم

به گزارش قدس‌آنلاین، احمد نادری در آیین گرامیداشت اساتید بسیجی که امروز (۳۱ خردادماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی شهید چمران اظهار کرد: شهید چمران در فیزیک پلاسما جزو سرآمدان بود و پیشرفت‌های جدی را محقق کرد. اگر در دانشگاه‌های ایالت متحده می‌ماند شاید جزو کسانی می‌شد که این حوزه‌های علمی را متحول می‌کرد. ما نیز در بسیج اساتید باید به این سمت برویم.

وی افزود: بعد دوم شخصیت شهید چمران، جهادی است؛ وی رزمنده‌ای موفق و جهادی بود. در حوزه های جهادی، با پشتکاری جدی وارد شد و یکی از عناصر جدی وی پشتکار و جدیت بود. بعد سوم شخصیت او، بعد عرفانی است. او شخصیت‌های نظامی و سیاسی خود را نیز بروز می‌دهد. شخصیت شهید چمران محصور مرزها نیست. ابعاد وجودی حاج قاسم نیز خیلی شبیه شهید چمران است و وجود خود را وقف مبارزه در عرصه دیگر کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما دیگر در مرزها محصور نیستیم اگرچه در سازمان ملل شکل حضور ما تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران است. امروز حوزه نفوذی جمهوری اسلامی ایران طوری است که اگر بخواهیم آن را در محورهای عمودی و افقی ترسیم کنیم از شرق و مرزهای چین شروع می‌شود و تا خلیج عدن و مدیترانه ادامه دارد. ما در مرزها محصور نیستیم، نیروهای نظامی و مسلح ما امروز نه تنها در مرزهای ما امنیت را فراهم کرده‌اند بلکه به تکنولوژی‌های پیشرفته نیز دست یافته‌اند.

وی گفت: بعد از فروپاشی شوروی، ایالات متحده امریکا تئوری‌پردازی کرد و بحث اساسی این بود که تک قطبی هستند و همه چیز را ایالات متحده در جهان تعیین می‌کند و می‌خواست نه تنها تعیین‌کننده معادلات آسیا، بلکه کل دنیا باشد اما به برکت انقلاب اسلامی، بعد از جنگ به جایی رسیدیم که دیگر امریکا تعیین کننده معادلات نه تنها در غرب آسیا بلکه در برخی مناطق دیگر دنیا نیز نیست. البته این به این معنا نیست که آمریکا فروپاشیده است؛ نه، بلکه یکی از تعیین‌کنندگان ما هستیم.

وی گفت: در منطقه ما، تکفیری‌ها را به جان منطقه انداختند و این تنها  برای حفظ وضعیت‌شان در منطقه بود تا بتوانند قدرت خود را به عنوان یک سرور حفظ کنند اما جمهوری اسلامی ایران یک تنه این معادلات را به هم زد.

نادری ادامه داد: مشکلات زیاد است و مهمترین مشکلات اقتصادی است این را می‌دانیم اما گذرا و مقطعی است و باید دست به دست هم دهیم. اگر مسیر طی شود به سمتی خواهیم رفت که جمهوری اسلامی یکی از قطب‌های تعیین‌کننده منطقه خواهد بود و اکنون نیز هست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ما نتوانستیم قهرمانان ملی را تبدیل به اسطوره دست‌یافتنی کنیم، از شهید چمران گرفته تا حاج قاسم. ما از ابتدا قهرمانان را آنقدر دست‌نیافتنی می‌کنیم که این یکی از ضعف‌های جدی است.

وی خطاب به اساتید علوم انسانی گفت: اکنون شما اساتید باید کلاس بروید و مقاله بنویسید و در تمام دانشگاه‌ها در دنیا به این شکل است و سنت است اما در ایران، نتوانسته‌ایم بین جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم و این آسیب زاست است.

وی افزود: اگر بخواهیم تحولی رخ دهد باید این ساختارها را بشکنیم و جور دیگر حرکت کنیم. ما را اسیر مقاله نوشتن کرده‌اند. البته نمی‌خواهم این‌ها را نفی کنم و خودم نیز دانشگاهی هستم اما چرا باید مقهور شویم؟

وی گفت: یک سنت در علوم انسانی باب شده و شاید سالانه چندین میلیون کتاب و مقاله تولید می‌شود اما هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد. اینجا، محکم روی چاپ مقالات در ISI  تاکید می‌شود تا فرد ارتقا بگیرد که غلط است. این ساختار معیوب و پوسیده است و ما در درون آن در حال دست و پا زدن هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.