وزارت‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان مدعی حمله به مواضع هم در نقاط مرزی شدند.

آتش پراکنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مواضع هم در «نخجوان» و «یراسخ»

به گزارش قدس آنلاین، وزارت دفاع ارمنستان غروب شنبه اعلام کرد که یک کارخانه صنعتی مشترک آمریکایی و ارمنستانی در روستای «یراسخ» در ۵۵ کیلومتری جنوب «ایروان» بار دیگر مورد هدف آتش نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان قرار گرفت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز با رد ادعای ایروان، از حمله به نیروهای خود در منطقه «نخجوان» خبر داد.

به گزارش وبگاه «پان آرمنیان» این کارخانه چند روزی است که هدف نیروهای جمهوری آذربایجان قرار دارد. در اولین حمله دو شهروند هندی شاغل در آنجا به شدت مجروح شدند.

وزارت دفاع جمهوری اذربایجان بلافاصله ادعای ارمنستان را رد کرد. به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان با سلاح مختلف چندین بار مواضع ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در شهرک حیدر آباد در منطقه خودمختار «نخجوان» را مورد حملات خود قرار دادند به دنبال این حملات، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان دست به اقدام تلافی جویانه زدند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو بار بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی جنگیده‌اند. در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته را پس گرفت. تلاش‌ها برای رفع تنش  و برقراری صلح پایدار باوجود تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته تاکنون ثمری نداشته و طرفین هر بار موضوعی تازه مطرح می‌کنند.

منابع خبری ارمنستان روز شنبه از تداوم تحرکات غیر قانونی جمهوری آذربایجان در مسیر مهم «لاچین» خبر دادند و اعلام کردند که این مسیر مهم با بلوک‌های سیمانی مسدود شده است.

به گزارش «ماسیس پست»، جمهوری آذربایجان، ایست بازرسی غیرقانونی در مسیرلاچین را به یک پایگاه نظامی با خودروهای زرهی و بلوک‌های سیمانی تبدیل کرده است.

آتش پراکنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مواضع هم در «نخجوان» و «یراسخ»

کنترل بر مسیر لاچین بر اساس بند ۶ بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، به گروه حافظ صلح روسیه واگذار شده است. مسیر لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند نزدیک به ۷ ماه است که توسط  جمهوری آذربایجان مسدود شده است(جزئیات بیشتر).

به دنبال این رویداد، مقامات بخش ارمنی نشین قره باغ خواستار اقدام طرف‌های حاضر در بیانیه ۲۰۲۰ شدند. 

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس»  تشکیلات بخش ارامنه شنین قره باغ  با صدور بیانیه‌ای از طرف‌های امضا کننده بیانیه سه جانبه  نوامبر ۲۰۲۰ و در درجه اول از روسیه خواست تا تمام اقدامات لازم را برای تضمین منطقه مه لاچی و رفع انسداد آن توسط باکو به اجرا گذارند.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.