شامگاه جمعه فرمانده گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. پریگوژین مدعی شده این حمله از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیروهای ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند.

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره تنش‌های داخلی در روسیه/ تنفس مصنوعی غرب برای اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، او بدون ارائه هیچ مستنداتی ادعا کرد ۲هزار نفر از نیروهای او در این حمله کشته شده‌اند.  نیروهای مسلح روسیه و دیگر نهادهای دولتی در این کشور ادعای پریگوژین را رد و اعلام کردند علیه او اعلام جرم خواهند کرد. در گفت‌وگو با دکتر فرشید باقریان، کارشناس مسائل آسیای مرکزی، حمله گروه واگنر و مسائل پشت پرده تحولات روسیه را به کنکاش گذاشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 نظر شما درباره ادعای پریگوژین چیست؛ این اظهارات چه اندازه صحیح است؟ 
در ماه‌های اخیر، پریگوژین، فرمانده کنونی واگنر بارها سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستادکل ارتش روسیه را به بی‌کفایتی و کمبود عمدی تسلیحات نظامی واحدهای واگنر که در اوکراین می‌جنگند، متهم کرده است. وی روز گذشته اعلام کرده بود به محض ورود به مسکو، این دو تن را در وسط میدان صلح اعدام خواهد کرد. در واقع در بیانیه پریگوژین به هیچ عنوان به شخص پوتین اشاره نشده بود، چراکه وی در گذشته به‌عنوان آشپز مورد اعتماد و قابل وثوق پوتین بوده است. اما ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز گذشته خود از گروه واگنر و شخص پریگوژین به‌عنوان خائن یاد کرد. 

گروه واگنر می‌تواند مسکو را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کند.؟
در پاسخ به پرسش شما باید گفت خیر! چراکه تعداد تمام نیروهای واگنر بیش از ۲۵هزار نفر هستند و این افراد قابلیت درگیری با نیروهای ارتش را نخواهند داشت. در یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید این گروه فقط توانسته‌اند شهر روستوف که از لحاظ جمعیتی نسبت به مسکو بسیار کم است را تصرف کنند. حتی تصور اینکه نیروهای واگنر به مسکو برسند بسیار کم است و تعدادی در بین راه کشته خواهند شد.  از طرف دیگر، موضوعی که کمی نگران‌کننده است این است که گروه واگنر درصدد دستیابی به مسائل هسته‌ای روسیه باشند و یا اینکه روی کمک مردم در شهرهای مختلف حساب باز کرده‌اند. مسکو شهری نیست که بتوان با ۲۵هزار نیرو آن را تصرف کرد. اما نیروهای واگنر، متخصص جنگ‌های شهری و روی زمین هستند و به همین دلیل توانستند عملکرد موفقیت‌آمیزی در منطقه باخموت در اوکراین داشته باشند که درنهایت منجر به سقوط این شهر شد. همین مسئله می‌تواند به‌عنوان برگ‌برنده واگنر در مقابله با ارتش روسیه باشد. اما مسئله برای این گروه شبه‌نظامی جایی خطرناک می‌شود که نیاز این گروه به پشتیبانی بررسی می‌شود. این گروه فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشاندن ارتش روسیه است؛ چرا که در میان‌مدت، امکان دسترسی به تجهیزات و ادوات نظامی را ندارد و بدون حمایت لجستیکی، به‌طور کامل خلع‌سلاح خواهد شد.

به نظر شما آیا غربی‌ها در مسئله حمله گروه واگنر به مسکو نقش دارند؟
بله، طبیعتاً بدون تأثیر نخواهند بود. اما باید دقت داشته باشیم در تعریف غرب ما به چهار محور  شامل آمریکا، انگلستان، اروپا و ناتو می‌رسیم که هر یک می‌توانند خطوطی را در برابر جنگ اوکراین و روسیه داشته باشند. امروز به جرئت می‌توان گفت دو سرویس جاسوسی اسرائیل و انگلستان به‌عنوان دست‌های پشت پرده این حمله هستند. افرادی که به گفته پریگوژین به نیروهای واگنر حمله کردند، نیروهای ارتش روسیه نبودند بلکه نیروهای نیابتی سرویس اطلاعات انگلیس و اسرائیل هستند.

به نظر شما تحولات داخلی روسیه چقدر می‌تواند فضایی را برای ضدحملات اوکراین علیه روسیه فراهم کند؟
اگر حمله گروه واگنر به مسکو فرسایشی شود طبیعتاً در مسئله جنگ اوکراین نیز تأثیر خواهد گذاشت، چرا که روسیه باید هم در جبهه داخلی و هم در جبهه اوکراین به مقابله بپردازد و از طرفی نیازمند تأمین نیرو است؛ در این صورت باید پایگاه‌های خود را در برخی کشورها ازجمله سوریه تخلیه و در اختیار همپیمان راهبردی خود جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. البته باید یادآور شد حرکت واگنر به سمت مسکو زیاد جدی نیست چراکه بسیاری از نیروهای پریگوژین در مسیر حرکت خود کشته خواهند شد. از طرف دیگر، اوکراین در ضدحملات خود در هفته‌های گذشته شکست‌های متمادی خورده و امکان انجام دوباره این ضدحملات را نخواهد داشت، اما می‌توان گفت حملات واگنر به روسیه تنفس مصنوعی غرب برای اوکراین است تا بتواند تجدید قوایی در مقابل روسیه انجام دهد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.