با از سرگیری درگیری‌ها در سودان ، نیروهای واکنش سریع که با ارتش این کشور درگیر است، مدعی سرنگونی دو جنگنده ارتش در خارطوم پایتخت این کشور شده است.

از سرگیری درگیری‌های خونین درخارطوم

به گزارش قدس آنلاین، درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع از بامداد دیروز در خارطوم از سرگرفته شد و دو طرف از سلاح‌های سنگین و سبک استفاده کردند و جنگنده‌های ارتش بار دیگر به پرواز در آمدند و مواضع نیروهای واکنش سریع را بمباران کردند.

شاهدان عینی به خبرنگار روزنامه سودان تریبون گفتند: این درگیری در اولیه ساعت شنبه ( دیروز ) در مناطق جنوب خارطوم به وقوع پیوست و صدای شلیک گلوله در اطراف مقر فرماندهی مرکزی نیروهای ذخیره پلیس به گوش می‌رسید.

ارتش سودان در پایگاه خود در فضای مجازی اعلام کرد: حملات نیروهای واکنش سریع را به مقر فرماندهی مرکزی نیروهای ذخیره پلیس را دفع کرده‌ است.

به نوشته این روزنامه، بیش از دو ماه است که نیروهای واکنش سریع تلاش می‌کنند مقر فرماندهی مرکزی نیروهای ذخیره  پلیس در جنوب خارطوم را به تصرف خود در بیآورند.

به گفته شاهدان عینی، جنگنده‌های ارتش مواضع نیروهای واکنش سریع در مناطق « ام درمان» ، « ود البشیر» ، « بازار ام درمان » و محله « امبده العاشره » را بمباران کردند و نیروهای پیاده دو طرف در مناطق و محله‌های شمالی ام درمان با یکدیگر درگیر شدند.

در همین حال، نیروهای واکنش سریع عصر دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:  این نیروها دو فروند جنگنده متعلق به ارتش از نوع « سوخو-24 » و « میگ » را سرنگون کردند. اولین جنگنده در منطقه صنعتی ام درمان و دومین آن در 40 کیلومتری یکی ازجاده‌های منتهی به شمال سرنگون شد.

در این بیانیه آمده است: این دومین باری است که جنگنده‌های کودتاگران ( ارتش سودان ) در کمتر از 3 روز توسط نیروهای واکنش سریع سرنگون شدند.

از سوی دیگری سازمان ملل از ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان خواست هرچه سریعتر درگیری‌ها را متوقف  و از غیر نظامیان حفاظت کنند. همچنین به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دهند تا کمک‌های خود را در اختیار شهروندان سودانی قرار دهند.

پیشتر دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از وضعیت سودان گفت: این کشور در قتل و ویرانی بی سابقه‌ای غرق شده‌ است.

« آنتونیو گوترش» حملات علیه غیرنظامیان سودانی را جنایت علیه بشریت خواند و اظهار داشت: مردم در خانه‌ها و خیابان‌ها مورد حمله قرار می گیرند و بیش از دو میلیون نفر مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

وی تصریح کرد: اکنون بحران انسانی در سودان تبدیل به یک فاجعه شده و بیش از نیمی از جمعیت 45 میلیون نفری این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.