معاون دادگستری گیلان، با بیان اینکه سال گذشته از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی جلوگیری کردیم، گفت: از تصرف ۱۰۱۵ هکتار از اراضی ملی استان جلوگیری شد.

جلوگیری از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتاری در گیلان

به گزارش قدس انلاین، احمد آقایی، راهبرد قوه قضائیه را همکاری و تعامل با سایر قوا در جهت توسعه کشور و زیرساخت های اقتصادی دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب در نشست با کارآفرینان در سال ۸۹ راهبرد اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند که در جهت مهار تحریم های ظالمانه دشمنان خارجی و کج اندیشان داخلی بود.

وی با بیان اینکه پژوهشگران حوزه جامعه شناسی فقر و بیکاری را مهمترین عامل در بزهکاری و آسیب های اجتماعی می دانند، گفت: در آموزه های دینی ما نیز از فقر به عنوان پدیده ای ناخوشایند یاد شده که می تواند منشاء بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفت وگوی خبری شبکه باران، هدف سرمایه گذاران و کارآفرینان را اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: خروجی فعالیت های اقتصادی رفع فقر و بیکاری است و لذا دستگاه قضایی استان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ موفق شده با کمک دستگاه های متولی، ۱۷۰ واحد تولیدی با بیش از ۱۰ هزار کارگر را که در مرحله تعطیلی و نیمه تعطیلی بودند، نجات دهد.

آقایی امنیت را شرط سرمایه گذاری و کارآفرینی دانست و بیان کرد: دستگاه قضایی به کمک سایر دستگاه های اجرایی، بستر امنیت را فراهم می کند تا سرمایه گذاران به اشتغالزایی در جهت محرومیت زدایی استان بپردازند.

وی از تشکیل کمیته پژوهشی و حقوقی در دستگاه قضا جهت رفع مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی و گمرکی و بانکی و... واحدهای تولیدی استان خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری این مشکلات مانع از ورود پرونده به دستگاه قضایی می شویم و لذا دادستان ها در سطح استان فعال هستند و با انجام بازدیدهای میدانی و رسیدگی به مشکلات، مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران می شوند.

معاون دادگستری گیلان صنایع پوشش و شرکت ابریشم را از جمله کارخانه های تعطیل شده دانست که شناسنامه گیلان بودند و یادآور شد: این واحدهای تولیدی را که به واسطه سوء مدیریت و غفلت ورزی مسئولان تعطیل شده بودند، دوباره به چرخه اقتصاد بازگرداندیم. همچنین اجازه فروش و خروج ماشین آلات برخی از کارخانجات نیمه تعطیل را ندادیم.

وی کشاورزی را هویت و شناسنامه استان گیلان دانست که نقش مهمی در اقتصاد ما نیز دارد و خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مساحت استان گیلان اراضی ملی همچون جنگل و مرتع و ۳۰ درصد دیگر اراضی کشاورزی است؛ همچنین بیش از ۵۶۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی داریم که باقی مانده دوران یخبندان و میراث طبیعی میهنی و جهانی است.

آقایی ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز گیلان را مربوط به زراعت برنج اعلام و بیان کرد: گیلان رتبه دوم تولید برنج را در کشور دارد و لذا علاوه بر امنیت اقتصادی، امنیت غذایی ما نیز به این اراضی وابسته است و دستگاه قضا صیانت از اراضی استان و جلوگیری از تغییر کاربری را خط قرمز خود می داند.

معاون دادگستری گیلان با بیان اینکه سال گذشته به کمک دادستان ها و مدیران اجرایی و متولیان امنیتی، از تصرف ۱۰۱۵ هکتار از اراضی ملی استان جلوگیری کردیم، گفت: غارتگران و سودجویان قصد تصرف این اراضی را داشتند.

وی از عدم تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: طبیعی است که فرصت طلبان همواره به دنبال تصرف اراضی ملی هستند و لذا سال گذشته از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی جلوگیری کردیم.

آقایی با بیان اینکه قانونگذار اجازه تغییر کاربری را نمی دهد، تاکید کرد: با تغییر کاربری امنیت غذایی از بین می رود؛ همچنین با ورود مهاجران به استان، خرده فرهنگ هایی وارد استان می شود و لذا با حضور مهاجران مخالف نیستیم، اما باید به داشته های فرهنگی ما احترام بگذارند. قطعا هرگونه قصد سوء نسبت به اراضی جنگلی و ساحلی استان با برخورد دستگاه قضا مواجه می شود.

وی با اشاره به جلوگیری کمیسیون ماده ۱۰۰ از ساخت و سازهای غیر اصولی و نا ایمن در شهرها، متذکر شد: ساختمان هایی که بر خلاف پروانه ساخته می شوند تخریب خواهند شد.

معاون دادگستری گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۷۳۳ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده و ۷۳۰ هزار پرونده را مختومه کردیم، ادامه داد: ۳۰ درصد از پرونده های ورودی به شورای حل اختلاف استان، منجر به صلح و سازش شده و برای هفت پرونده قصاص رضایت گرفته شد.

وی از اعمال مجازات های جایگزین حبس و اجتماعی محور برای مجرمین جرایم سبک با هدف کاهش جمعیت کیفری و جلوگیری از پیامدهای زندان خبر داد و بیان کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار ملاقات مردمی با رئیس کل و معاونان دادگستری استان انجام و خدمات حقوقی به مردم ارائه شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.