معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۵۹ اکیپ شامل ۹۲ دامپزشک، ۲۰۲ بازرس بهداشت و ۴۱ ناظر شرعی در روز عید قربان بر سلامت کشتارها نظارت می کنند.

۱۵۹ اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام عید قربان خراسان رضوی نظارت می‌کنند

به گزارش قدس خراسان، محمود قربانزاده صبح امروز در نشست خبری اقدامات دامپزشکی استان در عید قربان اظهار کرد: ۸۰ اکیپ ثابت و ۷۹ اکیپ سیار در مراکز خیریه و مراکزی که فرمانداریها اعلام می کنند حضور پیدا می کنند تا بر کشتار و سلامت دام نظارت داشته باشند.

وی مخاطرات کشتارهای خارج از کشتارگاه را بسیار دانست و افزود: هر چند کشتار در روز عید قربان خارج از سیستم کشتارگاه غیرقانونی نیست اما این قانون نباید باعث شود حفظ بهداشت و سلامتی زیر سوال برود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد: از اواسط فصل بهار تا اواسط پاییز تب کریمه کنگو آغاز می شود و در تابستان به اوج خودش می رسد. این بیماری در دام زیاد خطرناک نیست و دام در صورت ابتلا تا یک هفته دچار تب گذرای خفیف می شود که گاهی اوقات قابل شناسایی نیست اما همین بیماری در انسان اگر زود تشخیص داده نشود، موجب مرگ می شود.

وی تاکید کرد: ویروس این بیماری از طریق دام در هفته اول ابتلا و همچنین تمامی ترشحات و گوشت دام و همچنین گزش خود کنه ها قابل انتقال است.

قربانزاده با بیان اینکه دامی که در کشتارگاه ذبح شود در سه مرحله پایش می شود تا گوشت سالم به دست مصرف کننده برسد، ادامه داد: دام قبل از کشتار بازرسی سلامت می شود و در حین کشتار نیز در محیط بهداشتی ذبح انجام شده و اگر لاشه ای بیمار باشد از چرخه مصرف انسانی حذف می شود و در مرحله سوم پیش سرد استاندارد است که دام به مدت ۲۴ ساعت در محیط بین ۰ تا ۴ درجه سیلسیوس قرار می گیرد تا توسط اسید لاکتیکی که از گوشت تولید می شود، گوشت سالم سازی شود.

وی به مردم تاکید کرد در صورتی که در منازل ذبح می کنند نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنند و محیطی که ذبح می شود را با ضدعفونی کننده آب ژاول محل را شستشو دهند، کیست های دام را برای سگ و گربه ندهند که باعث چرخش بیماری می شود، ضایعات و محتویات روده و معده دام را که باعث آلودگی بسیار می شوند بطور مناسب دفع کنند تا باعث افزایش مگس ها و پشه خاکی نشود.

۷۵ بازرس و ۸ ناظر ذبح شرعی در مشهد بر ذبح نظارت می کنند

محمد سیاح، رئیس شبکه دامپزشکی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: مراکز مجاز عرضه مشخص شده اند و بازار دام و کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد در تپه سلام، کشتارگاه کوهان در کنارگذر شمالی، ابتدای جاده معدن اژدرکوه، بازار دام عسکریه در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم قوچان، بازار دام مهد توس واقع در جاده بهشت رضا و همچنین بازار دام سنگین واقع در جاده کنه‌ویست روستای مهدی‌آباد، خیریه فیاض بخش دام و کشتارگاه و خیریه شهید بهشتی نیز عرضه دام دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه اگر یک روستایی در منزل خود دامی ذبح کند، از نظر ما چنین اقدامی مساله‌ساز نیست، ادامه داد: اما اگر در یک منطقه روستایی محلی برای کشتار و عرضه دام ایجاد شود، چنین رفتاری تخلف محسوب خواهد شد. 

وی بیان کرد: لازم است شهرداری‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان برای فعالیت دامداری‌های غیرمجاز سازوکار مشخصی در نظر گیرند.

سیاح گفت: با ۹ مسجد اهل تسنن که به بحث قربانی بسیار تاکید می کردند صحبت کردیم و فضای کشتارگاه برای اطمینان آنها مورد بازدی قرار گرفت و اطمینان مولوی آنها بدست آمد تا قربانیان خود را در کشتارگاه به ذبح برسانند.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد بیان کرد: در شهرستان مشهد ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۵ اکیپ سیار با ۳۰ نفر دکتر دامپزشک ، ۷۵ بازرس و ۸ ناظر ذبح شرعی به صورت رایگان خدمات رسانی می کنند.

وی در خصوص ذبح سال گذشته در روز عید قربان گفت: ۲ هزار و ۴۰۹ ذبح زیر نظر ما انجام شد و امسال با افزایش اکیپ ها این تعداد را افزایش می دهیم.

سیاح تعداد مراکز غیرمجاز دامداری را ۱۷۸ مورد در مشهد عنوان کرد و افزود: بیشترین مناطق دامداری غیرمجاز در بلوار کشاورز، طوس ۳۳ و طرق است و با دادیار و شهرداری جهت اخطار و جمع آوری سازه های دامداری این افراد مکاتبه و اقدام کرده ایم.

تمام خدمات در عید قربان رایگان است

موسوی، رئیس کشتارگاه صنعتی مشهد بیان کرد: کشتار در کشتارگاه بهداشت عمومی را در سطح شهر بالا می برد و همچنین حقوق دام که در شرع به آن تاکید شده حفظ می شود و همچنین بهره وری بالاست و حتی خون دام به پودر خون تبدیل می شود که بازگشت سرمایه قابل توجهی دارد و تمامی فرآورده های دامی استفاده می شود.

وی همچنین گفت: کنترل کیفیت در کشتارگاه رعایت می شود و ۲ نفر ناظر دامپزشک بر کشتارها نظارت دارند و همچنین از بیماریهای مشترک بین دام و انسان پیشگیری می کند، مولد بودن دام مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس کشتارگاه صنعتی اظهار کرد: ۱۸ سال خدمات در عید قربان ارائه می دهیم و سومین سال است که خدمات به صورت آلاین و غیرحضوری انجام می شود و از فردا( سه شنبه) سایت برای ثبت سفارش آماده است و همچنین متقاضیان می توانند از اپلیکیشن مارلیک برای ثبت سفارش بهره ببرند.

موسوی با بیان اینکه ۵۰ درصد سفارش ها از طریق مردمی است، افزود: مابقی سفارش ها برای خیریه ها است که یا دام را برای کشتار می آورند و یا مستقیم دام را سفارش می دهند.

وی گفت: در روز عید قربان تمامی خدمات رایگان است و تنها پوست دام به عنوان دستمزد گرفته می شود و این خدمات در مابقی ایام سال برای یک دام ۵۰کیلویی ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

خبرنگار: طیبه بازپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.