انتقال زائران کشورمان از مکه مکرمه به عرفات، نخستین نقطه‌ای که در ایام تشریق وقوف خواهند داشت، آغاز شده و ادامه دارد.

"عرفات" نخستین نقطه وقوف زائران در ایام تشریق

انتقال ده‌ها هزار زائر ایرانی با توجه به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام شده، آغاز شده است؛  زائران ایرانی از هتل‌های محل اسکان خود با اتوبوس به عرفات منتقل و در چادرهای عرفات مستقر می‌شوند و امکانات لازم برای اقامت آنها پیش‌بینی شده است.

با تلاش مسئولان سازمان حج و زیارت وضعیت چادرهای عرفات بررسی و اشکالات آن قبل از حضور زائران رفع شده است. این چادرها از نظر فضا ارتفاع بلندتری دارند و دربرابر نفوذ گرمای هوا مقاوم‌ترند و برای خنک کردن داخل آن نیز از کولرهای گازی استفاده شده است.

چادرهای آقایان و بانوان یک مجموعه جدا از یکدیگر و در کنار هم تعبیه شده است و با توجه به نوع اسکان، زائران باید حال یکدیگر را رعایت و زندگی جمعی را تجربه کنند.

زائران کشورمان تا غروب روز نهم ذی‌الحجه (مطابق با تقویم عربستان) در عرفات حضورخواهند داشت و از فضای معنوی عرفات و برنامه‌های فرهنگی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده استفاده خواهند کرد.

سازمان حج و زیارت از مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌ها خواسته است دقت داشته باشند که عملیات انتقال زائران به عرفات، مشعر و منا مطابق برنامه زمان‌بندی انجام شود و مدیران طبق زمان‌بندی دقیق زائران را به‌ ایستگاه رهسپار کنند و از هرگونه تعجیل بپرهیزند.

غلامرضا رضایی رئیس ستاد عملیات حج با اشاره به فضایی که برای استقرار حجاج ایرانی در عرفات و منا تعیین شده است، به برخی محدودیت‌ها همانند محدودیت فضا در عرفات و منا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرزمین عرفات و منا از نظر شرعی محدود است و بیش از 2 میلیون زائر در آن حضور می‌یابند و امکان گسترش این محدوده جغرافیایی نیز وجود ندارد، برهمین اساس میانگین سرانه زائرمحدود است.

رضایی از زائران خواست که بعد از انتقال و استقرار در چادرهای عرفات، از تردد غیر ضرور تا پایان عملیات حمل و نقل ترددی در خیابان‌های عرفات پرهیز کنند.

وی همچنین به زائران توصیه کرد با توجه به اینکه سرویس‌های بهداشتی در کنار چادرها در عرفات است نظافت و بهداشت را رعایت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.