رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت جام گفت: با توجه به فرسوده شدن بندکشی و آجرفرش پشت بام این مسجد و رطوبت زیر گنبد، به منظور دفع رطوبت و حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند، گنبد مسجد جامع نو مرمت می‌شود. 

گنبد مسجد جامع نو از بناهای مجموعه تاریخی شیخ احمد جام مرمت می شود  

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، فرامرز صابرمقدم اظهار کرد: گنبد مسجد جامع نو به لحاظ ساختاری از نوع گنبدهای منفرد شش ضلعی است که قاعده آن دارای دو چهار ضلعی و این اضلاع با زاویه ۲۲.۵ درجه هم‌دیگر را قطع می‌کنند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت جام ادامه داد: در این مرحله از مرمت، آجرفرش فرسوده پوشش گنبدخانه به منظور رطوبت زدائی جمع آوری شده و با انجام بام سازی و آجر فرش مجدد و بند کشی به مقدار ۲۰۰ مترمربع عملیات مرمت گنبد به پایان خواهد رسید. 

وی تصریح کرد: مسجد جامع نو متاخرترین بنای عصر تیموری مجموعه تاریخی شیخ احمد جام محسوب می‌شود که با وسعت تقریبی ۱۶۴۱مترمربع شامل ایوان‌های شرقی و غربی، صحن، شبستان های ستون‌دار شمالی و جنوبی، مقصوره (گنبدخانه) و محراب است، طبق کتیبه کوچک ایوان شرقی، این بنا در سال ۸۴۶ قمری و در زمان حکمرانی شاهرخ تیموری بنیان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.