رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که در جریان شورش ارتش خصوصی «واگنر» علیه مسکو، او رئیس جمهور روسیه را متقاعد کرده است که فرمانده این گروه شورشی را «حذف نکند.»

ناگفته‌های جدید از تصمیمی که پوتین برای «پریگوژین» گرفته بود

به گزارش قدس آنلاین، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس با اشاره به شورش ارتش خصوصی واگنر علیه مسکو که ظرف ۲۴ ساعت به پایان رسید و مشکلی را متوجه روسیه نکرد، گفته است که در جریان این هرج و مرج، او ولادیمیر پوتین را متقاعد کرده که فرمانده واگنر را «حذف نکند.»

پوتین با مقایسه شورش واگنر با هرج‌ومرج و آشوب‌ها در بحبوحه انقلاب ۱۹۱۷ و سپس جنگ سرد، در ابتدا متعهد شد تا شورشیان را مجازات کند اما پس از میانجی‌گری لوکاشنکو، به پریگوژین و نیروهایش اجازه داد تا روسیه را به مقصد بلاروس ترک کنند. پریگوژین دیروز(سه‌شنبه) وارد مینسک شد.

ناگفته‌های جدید از تصمیمی که پوتین برای «پریگوژین» گرفته بود

رویترز نوشته که لوکاشنکو در توضیح مکالماتش با پوتین در روز شنبه، «از معادل روسی کلمه حذف کردن استفاده کرده که در زبان انگلیسی به معنای کشتن است.»

لوکاشنکو دراین‌باره گفت: همچنین متوجه شدم که تصمیمی ناخوشایند برای «حذف» شورشیان گرفته شده است.

وی افزود: به پوتین پیشنهاد دادم که عجله نکند. گفتم «کوتاه بیا، بیا با پریگوژین و نیروهایش حرف بزنیم» و در پاسخ گفت که «گوش کن، ساشا، بی‌فایده است. او حتی جواب تلفن را هم نمی‌دهد و قصد حرف زدن با هیچ‌کس را ندارد.»

لوکاشنکو که از متحدان اصلی پوتین و همچنین آشنایان پریگوژین محسوب می‌شود، گفته است که به رئیس جمهور روسیه توصیه کرده که «بهتر است آینده‌بین باشد و اینکه حذف پریگوژین به شورش گسترده جنگجویان تحت فرماندهی وی منجر خواهد شد.»

خبرگزاری دولتی بلاروس(BelTA) پیش‌تر به نقل از رئیس جمهور این کشور نوشته بود: این گروه(واگنر) آموزش‌دیده‌ترین واحد ارتش است. چه کسی این موضوع را قبول ندارد؟ ارتش من هم این موضوع را می‌فهمد و ما چنین واحدی در بلاروس نداریم. مردم متوجه نیستند که به این مساله، نگاه عملگرایانه داریم. واگنر در جنگ حضور داشته و آنها تسلیحات را می‌شناسند و می‌دانند کدامیک خوب و کدام یک بد کار می‌کنند.

پریگوژین که از مدت‌ها قبل درباره نحوه اداره جنگ در اوکراین با مقامات وزارت دفاع روسیه دچار اختلاف نظر شدیدی شده بود، روز جمعه دست به شورش و حتی تصرف چند ساعته شهر روستوف روسیه زد، اما در نهایت، با میانجی‌گری لوکاشنکو، مجبور به سازش شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.