معاون اشتغال وزیر کار می گوید با استفاده از سامانه ملی رصد اشتغال می‌توان نقاط ضعف اقدامات صورت گرفته را شناسایی و از طریق آن سیاست های مربوط به حوزه اشتغال را به نحو مطلوب تدوین کرد.

سامانه رصد اشتغال دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه اندازی شده و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

این سامانه هم اکنون روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود.

از ویژگی‌های سامانه این است که بستری برای شفاف‌سازی آمارهای اشتغال در هر استان فراهم می‌کند و فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در آن رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد می‌گوید: با کمک این سامانه می‌توان وضع اشتغال را در سطح استان، شهر، خیابان و محل بررسی کرد و به علل بیکاری ها دست یافت.

معاون اشتغال وزیر کار شفافیت آماری، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری در حوزه اشتغال را سه ویژگی بارز سامانه ملی رصد اشتغال عنوان می‌کند.وی می‌گوید: در حال حاضر وضعیت اشتغال به تفکیک در ۲۰۰ داشبورد تحلیلی فراهم آمده است و همه مدیران باید با دریافت نام کاربری آمار را در سامانه ثبت کنند و وضعیت را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار، نمایندگان نیز امکان دسترسی به آمارهای اشتغال هر استان را در این سامانه دارند و با ورود اطلاعات به سامانه در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

کریمی بیرانوند درعین حال با تاکید بر رصد دائمی آمارها به ویژگی های سامانه رصد اشتغال اشاره کرده و می‌گوید: مهمترین مساله در سامانه رصد بحث شفافیت است. ما پیش از این نمی‌دانستیم میزان بیکاری یا اشتغال افراد در یک استان یا شهر چگونه است یا اگر در جایی کاری پیدا کردند محل و نوع کارشان چیست ولی به کمک سامانه رصد این موضوعات شفاف می‌شود.

وی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال را دو ویژگی دیگر سامانه ملی رصد ذکر کرده و اعلام کرد: با سامانه رصد می‌توان ضمن شناسایی نقاط ضعف اقدامات صورت گرفته سیاست‌های مربوط به حوزه اشتغال را به شکل بهتر و مطلوبتر تدوین کرد.

در حال حاضر از طریق سامانه ملی رصد اشغال امکان نظارت مردمی نیز فراهم شده و افراد می‌توانند آمار ثبت‌شده توسط مدیران را با بررسی کدهای ملی راستی‌آزمایی کنند.

سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

گفتنی است؛ به اعتقاد کارشناسان یکی از چالش‌های حوزه اشتغال، نبود آمار دقیق و شفاف برای برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازار کار و فراهم کردن فرصت‌های اشتغال برای جویندگان کار و کارفرمایان است.به همین منظور سامانه‌هایی که با هدف ثبت اشتغال ایجادی و شناسایی فرصت‌های شغلی راه اندازی می‌شوند موجب معرفی ظرفیت‌ها و فرصتهای شغلی متناسب با نیاز بازار کار و دسترسی بهتر و آسان‌تر متقاضیان کار، کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.