طرح "بهسرا" یا نخستین شیرخوارگاه بدون فرزند کشور برای نخستین بار در کشور طی مراسمی روز چهارشنبه در مشهد افتتاح شد.

نخستین شیرخوارگاه بدون فرزند کشور در مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس خراسان، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح طرح بهسرا اظهار کرد: هم اکنون هشت هزار کودک بالای سه سال در مراکز بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند که با اجرای طرح بهسرا در بازه زمانی بسیار کوتاه شاهد برطرف شدن بسیاری از آسیب‌ها در حوزه کودکان خواهیم بود.

مهری سادات موسوی بیان کرد:در طرح بهسرا تعاملات خوب و تنگاتنگی بین بهزیستی و قوه قضاییه اتفاق افتاده که ثمرات و برکات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در سازمان بهزیستی همواره به‌دنبال ارتقای وضعیت، کیفیت و بهره‌مندی از نیروهای متخصص و زبده در مراکز هستیم و در عین‌حال همواره شعار ما این است که "بهترین مرکز نگهداری بهزیستی باز هم در مقایسه با یک خانواده سطح متوسط در جامعه، می‌تواند بدترین مرکز باشد".

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در هر مرکز نیازهای فرزندان از طریق مربیان رفع می‌شود، درحالی که در وهله اول کودک باید از آغوش گرم خانواده بهره‌مند شود و نیازهایش در بستر خانواده رفع و رجوع گردد.

موسوی گفت: نگهداری کودک در خانواده باعث آموزش نقش‌های اعضای خانواده و کارکردهای اجتماعی آنها، ایجاد دلبستگی ایمن، ایجاد اعتماد به نفس، وجود الگوی ثابت تربیتی وعدم درگیر شدن با الگوهای متفاوت رفتاری به‌دلیل تغییر مربیان در مراکز خواهد بود.

در بهسرا کودک در شیرخوارگاه ماندگار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در قالب طرح بهسرا که نخستین شیرخوارگاه بدون فرزند در ایران است، تحولی نوین در حوزه تکریم، واگذاری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و توجه به نیازهای این کودکان به حضور در محیط خانواده صورت گرفته است.

مسعود فیروزی افزود: از سال ۱۴۰۰ که طرح فرزندپذیری مهمان در استان خراسان رضوی تدوین و برای نخستین بار در کشور اجرایی شد، همواره هدفی خاص دنبال می‌شد که در نهایت به مرحله ایجاد بهسرا یعنی شیرخوارگاه بدون فرزند رسیدیم.

وی با بیان اینکه مدل شیرخوارگاه به بهسرا تغییر کاربری می دهد، گفت: تاکنون، شیرخوارگاه محل نگهداری کودکان صفر تا سه‌سال بدسرپرست و بی‌سرپرست بوده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: بهسرا یعنی شیرخوارگاهی که کودک آنجا ماندگار نمی‌شود و در آن خانواده‌گرایی جایگزین مرکزگرایی می‌شود و هدف بهره‌مندی کودکان از آغوش خانواده و بازپیوند کودک با خانواده است.

وی افزود: بعد از پذیرش کودک در بهسرا، کمیته بازپیوند تشکیل می‌شود که اعضای آن را مددکار، تیم بهزیستی و تیم دایره سرپرستی دادگستری تشکیل می‌دهند. این گروه از طریق تعامل و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر شرایط کودک را ارزیابی می‌کنند.

فیروزی بیان کرد: در فرآیند ارزیابی وضعیت جسمانی کودک از طریق انجام آزمایش‌های پزشکی و شرایط خانوادگی توسط واحد مددکاری و متخصصین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: بعد از انجام ارزیابی‌ها به سرعت پیرامون بازپیوند کودک با خانواده، اقدامات لازم انجام می‌گیرد و حکم نهایی صادر می‌شود. بدین‌صورت کودک تحویل خانواده داده شده و در شیرخوارگاه نمی‌ماند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در بهسرا کودک برای مدت موقت (حداکثر ۲۱ روز) نگهداری می‌شود، افزود: اینگونه است که می‌گوییم بهسرا شیرخوارگاه بدون فرزند است و رویه واگذاری کودک به خانواده‌ها بسیار تسریع شده است.

به گفته وی، شیرخوارگاه دیگر مرکز نگهداری نیست و به مرکز قرنطینه موقت تغییر کاربری می‌دهد که بعد از پذیرش کودک و ارزیابی وضعیت او طی نهایتا ۲۱ روز بازپیوند به خانواده‌ انجام می‌گیرد.

جداسازی کودک از خانواده برای شرایط خاص است

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد نیز در این مراسم بیان کرد: وظیفه سیستم قضایی است تا زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم را مهیا سازد و از این طریق بتوان مصالح عالیه کودکان را تامین کرد.

نیره عابدین‌زاده افزود: جداسازی کودک از خانواده یکی از تدابیری است که برای شرایط خاص درنظر گرفته شده است، اما مداخلات دادستان در قوانین امروز صرفا به جداسازی کودک از خانواده ختم نمی‌شود.

وی بیان کرد : باید تفسیر وسیع تری از قوانین حقوقی داشته باشیم، تفسیری سودمندانه که به‌ نفع کودکان باشد، زیرا در مقابل قوانین حقوقی کودک دارای حق است و سایرین دارای تکلیف هستند.

معاون دادستان مشهد گفت: در شکل‌گیری طرح بهسرا، یک ضلع آن سیستم قضایی است که قوانین را به نفع کودکان تفسیر می‌کند، در ضلع دیگر بهزیستی بسترسازی اجرای این تفسیر را مهیا می‌نماید و بخش دیگر مشارکت‌های مردمی است.

عابدین زاده با تاکید بر اینکه فرآیند رشد کودک نباید بدون حضور خانواده طی شود، گفت: هربار که به‌عنوان دادستان و دادیار در مراکز مختلف بهزیستی حضور یافتم، حرف دل تمامی بچه‌ها که در مراکز نگهداری می‌شدند این بود که خانواده می‌خواستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.