نزدیک به ۸۰ نفر در فرانسه در جریان اعتراضات دو شب گذشته توسط پلیس این کشور بازداشت شدند.

بازداشت حدود ۸۰ نفر در اعتراضات فرانسه

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فیگارو روز پنجشنبه به نقل از پلیس پاریس گزارش داد که دست کم ۷۷ نفر در منطقه «ایل دو فرانس» فرانسه در جریان اعتراضات و شورش‌های دو شب گذشته بازداشت شده‌اند.

گفته شده این ناآرامی‌ها پس از تیراندازی پلیس فرانسه در یکی از حومه‌های شهر پاریس به یک نوجوان ۱۷ ساله صورت گرفته است.

ناآرامی‌ها در فرانسه برای دومین شب متوالی در نقاط مختلف این کشور ادامه یافت. این در حالی است که هزاران نیروی امنیتی برای جلوگیری از تظاهرات معترضان در نقاط مختلف مستقر شده بودند.

اعتراضات در فرانسه پس از قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس صورت گرفت و در شامگاه سه شنبه مردم پاریس در مناطق حاشیه‌ای این شهر در اعتراض به قتل این نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات با وجود بازداشت‌های گسترده برخی از معترضان توسط نیروهای پلیس، اما در چهارشنبه شب نیز ادامه یافت.

در این اعتراضات همچنین ۲۴ افسر پلیس زخمی شدند.

با ادامه اعتراضات در شامگاه چهارشنبه، سطل‌های زباله در حومه غربی نانتر، جایی که تیراندازی در آن رخ داد، و همچنین سایر مناطق حومه‌ای پاریس به آتش کشیده شدند.

به گفته پلیس، در منطقه اسون در جنوب پایتخت، گروهی از مردم پس از پیاده شدن همه مسافران اتوبوس را به آتش کشیدند. به گفته یک منبع پلیس، در شهر جنوبی تولوز، چندین خودرو به آتش کشیده شدند.

کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی در میان انتقادهای گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشر در مورد رفتار نیروهای امنیتی فرانسه با شهروندان این کشور به ویژه اقلیت‌های قومی صورت گرفته است.

از سوی دیگر، «امانول ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه به قتل نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس کشورش واکنش منفعلانه ای نشان داد. رئیس جمهور فرانسه ارتکاب این جنایت از سوی پلیس را «نابخشودنی» و «غیرقابل توجیه‌» توصیف کرد.

دفتر دادستانی عمومی منطقه نانتر نیز اعلام کرد که قتل این نوجوان در جریان بازرسی نیروهای پلیس از یک خودروی حامل چند نفر رخ داد و این نوجوان با شلیک مستقیم پلیس در محل حادثه کشته شده و فرد شلیک کننده هم اکنون به اتهام «قتل غیرعمد» در بازداشت است.

گفته می‌شود تصاویر منتشرشده از نحوه قتل این نوجوان باعث خشم مردم فرانسه شد. تظاهرات ابتدا با تجمع عده‌ای در مرکز پلیس نانتر در حومه پاریس آغاز شد و به سرعت به مناطق دیگر شهر نیز کشیده شد.

پس از ثبت رکورد ۱۳ مورد مرگ ناشی از تیراندازی پلیس در فرانسه در طول سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، این دومین تیراندازی مرگبار در چنین شرایطی در سال ۲۰۲۳ است.

حداقل سه نفر در سال ۲۰۲۱ و دو نفر در سال ۲۰۲۰ بر اثر تیراندازی پلیس کشته شدند. آمار رسمی از تیراندازی‌های مرگبار در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که اکثر قربانیان سیاه پوست یا عرب تبار بودند.

«مورنیا لبسی»، از ساکن محلی و مبارز ضد نژادپرستی می‌گوید وقتی با خانواده قربانی که به گفته او الجزایری الاصل هستند، صحبت کرده است، مادر او تاکید داشت که به عنوان یک مادر اهل نانتر، احساس ناامنی برای دیگر فرزندانمان دارم. وی در سخنانی گفت که این رویداد همه کشور را تحت تأثیر قرار داده است!

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.