نخست وزیر سابق پاکستان در مصاحبه‌ای به انتقاد از نقش ارتش قدرتمند این کشور در سیاست و سرکوب حزب خود بعد از ناآرامی های اوایل ماه مه پرداخت.

عمران خان: ارتش پاکستان من را هدف کارزار انتقام قرار داد

به گزارش قدس آنلاین، عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در مصاحبه‌ای با رسانه RFE/RL گفت، از نظرش نفوذ ارتش پاکستان بر حیات سیاسی این کشور دلیل اصلی تداوم ضعف این کشور مسلح به سلاح هسته‌ای در حوزه جنوب آسیا است.

عمران خان ۷۲ ساله تاکید کرد، پاکستان باید دوران گذاری را طی کرده و از دولتی تحت سلطه نهادهای امنیتی به سمت یک دولت دموکراتیک متمرکز بر رفاه ۲۳۱ میلیون مردم کشورش گذار پیدا کند.

او در این مصاحبه بیان کرد:‌ امروز ما باید دریابیم اگر تغییر نکنیم، آینده ما به خطر خواهد افتاد. او اضافه کرد، کشورش در صورتی که "تبدیل به یک دموکراسی واقعی نشده و حاکمیت قانون را برقرار نکند نخواهد توانست پیشرفت کند."

ژنرال احمد شریف چودری، سخنگوی ارتش پاکستان در تاریخ ۲۶ ژوئن اعلام کرد، سه ژنرال ارشد این ارتش به دلیل شکست در جلوگیری از اعتراضات نهم مه گذشته طرفداران عمران خان در واکنش به دستگیری او، اخراج شده و ده‌ها افسر ارشد دیگر این ارتش نیز در همین رابطه مجازات شدند.

در جریان اعتراضاتی که اوایل ماه مه از سوی طرفداران حزب عمران خان مشهور به تحریک انصاف در واکنش به دستگیر کردن او به اتهام فساد اجرا شد،‌ معترضان چندین ساختمان دولتی و نظامی را به آتش کشیده و بناهای یادبود سربازان کشته شده پاکستانی را تخریب کردند.

عمران خان بیان کرد: حوادث نهم مه ثابت کرد، این اشرار توانستند کاری که را دشمنان پاکستان قادر به انجامش نبودند، انجام دهند.

او اعتراضات خشونت آمیز اوایل ماه پاکستان را "شدیدا محکوم شدنی، فصلی سیاه در تاریخ پاکستان و یک دسیسه بزرگ علیه این کشور" خواند.

اما عمران خان شدیدا اتهامات او را رد و ادعا کرد، ارتش پاکستان دست به اجرای "کارزار انتقامجویی" علیه حزب تحریک انصاف پاکستان زد.

او گفت، این اتهام که حزب تحریک انصاف پاکستان برای تحریک شورش در داخل رده های ارتش پاکستان تلاش کرده، بخشی از یک کارزار یک طرفه ارتش پاکستان علیه حزب تحریک انصاف است.

عمران خان گفت: اگر ارتش به خاطر شورش فروبپاشد کشور نیز از بین خواهد رفت و سازماندهی یک چنین شورشی توسط او غیرقابل تصور است.

به گفته عمران خان، حزب تحریک انصاف پاکستان بعد از نهم مه گذشته، هدف سرکوبگری بی سابقه ای قرار گرفت و دولت پاکستان را مقصر این سرکوبگری خواند.

او مقام‌های پاکستان را متهم به دستگیر کردن بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از طرفداران حزب تحریک انصاف از جمله رهبران بلندپایه حزب و تحت فشار قرار دادنشان برای ترک حزب او کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.