استاندار خوزستان گفت: با ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه کرخه مخالفیم اما تغییر الگوی کشت با کمک خود کشاورزان این حوضه صورت گیرد.

استاندار خوزستان: با ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه کرخه مخالفیم

به گزارش قدس آنلاین از حمیدیه،علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان امروز در جمع مردم حمیدیه اظهار کرد: در طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری از دو محل شامل فروش حق السهم دولت از نیشکر به میزان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و فاینانس به میزان یک میلیارد دلار معادل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که جمعا حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان میشود و شهرستان حمیدیه نیز سهم خوبی در اجرای این طرح خواهد داشت‌. 
وی ادامه داد:امسال با بارش های خوبی که داشتیم در همه حوضه های آبی به جز حوضه کرخه مشکلی نداریم و برای حوضه کرخه که حدود یک سوم سد آن پر شده است از حوضه کارون میتوان از سه کانال به حوضه کرخه آب منتقل کنیم. 
محراب تاکید کرد:البته دو کانال از این سه کانال نیاز به لایروبی دارد که در سفر اخیر رئیس جمهور به استان انجام این موضوع و بودجه مورد نیاز آن به تصویب رسید.
وی افزود:برای کشت پائیزه در حوصه کرخه سهم آب را محفوظ کردیم. برای کشت تابستانه نیز برخی معتقد بودند که به کلی منع کشت داشته باشیم که من مخالفت کردم و در جلسات کارشناسی شورای کشاورزی گفتم با ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه کرخه مخالفیم اما تغییر الگوی کشت با کمک خود کشاورزان این حوضه صورت گیرد و تامین آب برای کشت تابستانه در حوضه کرخه در محدوده ۴۰ هزار هکتار به تصویب رسید.
استاندار خوزستان گفت:برای سالهای آینده باید در زمینه کشت شلتوک روش کشت غرقابی را با روش خشکه کاری جایگزین نماییم. همچنین از گونه های برنجی که مصرف آب کمتری برای کشت نیاز دارند برای کشت شلتوک استفاده کنیم.
وی ادامه داد:۶۰۰ میلیون متر مکعب برای کشت حوضه کرخه در نظر گرفته شده است و باید با همکاری مسئولین و کشاورزان این میزان آب به صورت عادلانه در شهرستان های مسیر حوضه کرخه توزیع شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.