با دعوت سرلشکر باقری، در هفته جاری وزیر دفاع روسیه عازم ایران می‌شود.

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره ابعاد سفر وزیر دفاع روسیه به ایران/ زمانی برای گسترش فرامنطقه‌ای همکاری‌ها با مسکو

به گزارش قدس آنلاین، دکتر هیراد مخیری، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگویی با قدس درباره اهمیت سفر وزیر دفاع روسیه به ایران،  اظهار کرد: سفر ارتشبُد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تهران نسبت به سفرهای گذشته از اهمیت ویژه برخوردار است که بیشتر درباره عملیاتی شدن همکاری‌های نظامی ایران و روسیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به امتیازات مطلوب و ارزنده ادوات و تسلیحات ایرانی به ویژه پهپادها، مسکو بیش از گذشته مشتاق تعاملات بیشتر و راه‌اندازی خط تولید سلاح‌های ایرانی در این کشور شده است. 

این کارشناس به جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و افزود: امروز جهان در وضعیت گذار است و برنده این عبور کشورهایی هستند که خارج از منطقه خود تأثیرگذار و بازی‌ساز هستند، جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم نه تنها در عرصه منطقه‌ای بلکه در عرصه بین‌الملل است. 

مخیری در ادامه می‌گوید: تعامل نوین به وجود آمده میان  تهران و مسکو در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی می‌تواند اتفاق جدیدی را برای منطقه به وجود آورد. به‌طوری‌که  می‌تواند ایران را در پروژه عمقی و استراتژیک خود در کشورهای آفریقای شمالی  به ویژه در  لیبی پیش‌تر ببرد. یکی از الزامات تعامل و همکاری با روسیه علاوه در غرب آسیا،  قفقاز و شرق اروپا  می‌تواند سوق دادن  ایران به سمت کشورهای ژئوپلتیک آفریقایی باشد.

او درباره زمان تحویل هواپیماهای نظامی سوخو۳۵ روسی به ایران نیز گفت: مسکو  در تعاملات نظامی خود با تهران در عرصه نظامی به ویژه در حوزه الکترونیکی کمترین هزینه را پرداخت کرده، تحویل این جنگنده‌ها به ایران کمترین کاری است که  روسیه می‌تواند برای ایران انجام دهد، براساس گفته مقامات روسی هواپیماهای سوخو ۳۵ تا سال آینده به ایران تحویل داده خواهد شد. 

مخیری در پایان به تصاویر انتشار یافته  از جعبه مهمات ایرانی در جبهه اوکراین پرداخت و گفت: میان ایران و روسیه همواره همکاری‌های نظامی بوده و این تصاویر نیز گویای تعاملات تهران و مسکو است. نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه به واسطه برخی دلال‌های نظامی، امروز ما در بعضی از جبهه‌های اوکراین هم شاهد خرید و فروش سلاح‌های ایرانی هستیم که نشان دهنده کیفیت سلاح‌های ایرانی در مقابل دیگر تسلیحات غربی در جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.