سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در آستانه اعلام رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با دبیرکل این سازمان دیدار و درباره تقویت همکاری‌های اقتصادی با اعضای این سازمان بحث و تبادل نظر کرد.

دیدار سفیر ایران در پکن با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز جمعه نهم تیر ماه در خصوص روند همکاری بین جمهوری اسلامی ایران با سازمان همکاری شانگهای و همچنین نشست آتی این سازمان تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همکاری دبیرکل سازمان همکاری شانگهای برای تکمیل فرآیند عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی ایران برای حضور در نشست آتی این سازمان که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، خبر داد.

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این گفت‌وگو، ضمن ابراز خرسندی از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، تأکید کرد: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان، به صورت رسمی اعلام خواهد شد و از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود.

در همین ارتباط نیز حسن بختیار سفیر ایران در پکن امروز (شنبه) دهم تیر ماه در توئیتر در این باره نوشت: دیروز در اولین ملاقات رسمی و در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با آقای «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان ملاقات کردم.

وی افزود: در این دیدار مشارکت فعال ⁧ایران⁩ در سازمان و تقویت همکاری‌های اقتصادی با هشت کشور عضو از جمله ⁧چین⁩ مورد تبادل نظر قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان ۱۱ خرداد ماه در گفت‌وگویی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم در قاره آسیاست، خاطرنشان کرد: ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت خود را پیگیری کردیم و عضویت ما در شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود. آخرین مصوبه ‌پارلمان کشورهای اصلی تشکیل دهنده شانگهای مربوط به قرقیزستان بود که هفته گذشته در پارلمان این کشور تصویب شد و در تیر ماه با حضور آقای رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی ایران در شانگهای را داریم.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای به ریاست هند قرار است به صورت مجازی برگزار شود. براساس اعلام وزارت امورخارجه هند این کشور میزبان اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی در تاریخ ۴ ژوئیه (۱۳ تیر) خواهد بود. در حال حاضر کشورهای چین،‌ روسیه، هند،‌ قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند و قرار است عضویت رسمی ایران در نشست مجازی در دهلی‌نو اعلام شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.