۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 889289

در بحبوحه شورش واگنر، یک مقام آمریکایی گفته است که رئیس سیا اخیراً به اوکراین سفر کرده و با رئیس‌جمهور اوکراین و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است.

رئیس سازمان سیا با زلنسکی دیدار کرد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا گفته است که «ویلیام برنز» رئیس سیا اخیراً به اوکراین سفر کرده و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته است.

یک مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است به شبکه سی ان ان گفت: «مدیر برنز اخیراً به اوکراین سفر کرده است؛ همانطور که از یک سال پیش و آغاز تجاوزات روسیه به طور منظم این کار را انجام داده است».

این مقام آمریکایی ادامه داد: «همانند سایر سفرها، مدیر (سیا)، با همتایان اطلاعاتی خود در اوکراین و رئیس‌جمهور زلنسکی یدار کرد و برتعهد آمریکا بری اشتراک‌گذاری اطلاعات به منظور کمک برای دفاع از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه تأکید کرد».

این مقام آمریکایی گفته است که برنز قبل از شورش «یوگنی پریگوژین» رهبر شبه نظامیان واگنر در روسیه به کی‌یف سفر کرده است و این قضیه در بحث‌هایش با مقام‌های اوکراینی قرار نداشته است.

از طرف دیگر، روز گذشته (جمعه)، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که ویلیام برنز با همتای روسیه‌ای خود تماس گرفته و به وی اطمینان خاطر داده واشنگتن در ماجرایشورش واگنر نقش نداشته است.

واشنگتن پست اولین بار در مورد آخرین سفر برنز به اوکراین گزارش داد. بنا بر گزارش واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام آگاه، برنز اوایل ماه ژوئن با مقام‌های اوکراینی دیدار کرد و راهبردی برای بازپس‌گیری قلمروها از روسیه و آغاز مذاکرات آتش‌بس با مسکو تا پایان امسال ارائه شده است.

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.