در میان انبوه سخنان معصومین(ع) روایات مهدویت به عنوان باوری تأثیرگذار در میان باورهای اسلامی همواره از پدیده تسامح و سهل‌انگاری در نقل و در پی آن دگرگونی در احادیث در امان نبوده و دچار آفت‌ها و آسیب‌هایی شده است.

نخستین کرسی نقد در حوزه مهدویت پژوهی معرفی شد

روز گذشته، یکشنبه 11 تیرماه،در پنجمین اجلاس دوسالانه ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با حضور مسئولان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و مسئولان وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی، نخستین کرسی نقد در حوزه مهدویت پژوهی با عنوان «افزایش تسامح در نقل روایات، عامل آسیب‌های نوپدید در آموزه‌های مهدویت» یکی از 14 کرسی موفق در سطح ملی در دو سال گذشته معرفی شد.

حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ارائه دهنده این کرسی نقد، چکیده آن را اینگونه گزارش کرده است.

پس از آیات قرآن کریم، حدیث برجسته‌ترین سرچشمه برای دریافت آموزه‌های دینی است. مسلمانان از سال‌های نخست اسلام تا اکنون، اهتمام ویژه‌ای به نگهداری و نقل آن داشته‌اند. با این حال، این گنجینه سترگ در گذر زمان فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر نهاده است.

در میان انبوه حدیث‌های صحیح و معتبر اما گاهی با انگیزه‌هایی چون انتقام‌گیری از اسلام، بهره‌مندی از منافع سیاسی، بهره‌های فرقه‌ای و قومی، بزرگداشت خود و گاهی نیز با پندار رونق‌بخشی به دین و ارزش‌های الهی، در سند و متن و البته گاهی از روی سهل‌انگاری دچار برخی دگرگونی‌ها شده است.

در میان انبوه سخنان معصومین(ع) اما روایات مهدویت به عنوان باوری تأثیرگذار در میان باورهای اسلامی همواره از پدیده تسامح و سهل‌انگاری در نقل و در پی آن دگرگونی در احادیث در امان نبوده و دچار آفت‌ها و آسیب‌هایی شده است. به گونه‌ای که کم‌ و بیش امروزه برخی از آموزه‌های آن از این سهل‌انگاری دچار آسیب‌هایی شده است.

بررسی "انگیزه‌ها"، در پاسخ به "چرایی‌های سهل‌انگاری و دست‌برد در حدیث"، "تبیین نمودها" در پاسخ به "چگونگی‌های آن" و "بررسی آسیب‌ها" در پاسخ به "چیستی پی‌آمدهای آن" حقایقی را در این گستره به دست می‌دهد.

لازم ذکر اینکه این کرسی توسط داوران و ناقدان، آیت‌الله نجم الدین طبسی، استاد دروس خارج حوزه؛ حجج اسلام و المسلمین حسین الهی‌نژاد، استاد تمام و معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ استاد مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه؛ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی، استاد تمام و هیئت علمی دانشگاه المصطفی العالمیه و دکتر جواد جعفری، متخصص مهدویت و استاد حوزه به عنوان کرسی موفق مورد تایید قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.