در برنامه‌ای تلویزیونی تاکید شد آمریکا ادعای حقوق بشر دارد، اما خودش ناقض حقوق بشر در تمام ابعاد است و حقوق بشر در این کشور صرفاً در حد گفتار است.

آمریکا ناقض حقوق بشر است/ معطل مذاکرات نمی‌مانیم

به گزارش قدس آنلاین، فواد ایزدی دانشیار دانشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه تهران در برنامه تهران بیست با موضوع حقوق بشر آمریکایی، گفت: اولین قربانیان آمریکا مردم آن کشور هستند و سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا در اولین مرحله گریبان مردم خودش را گرفته است.

وی افزود: آمریکا برای رسیدن به منافع عده‌ای از جامعه حقوق مردم خودش و سایر کشورها را زیر پا گذاشته است. نگاه ضعیف کشی در نگاه داروینی در رویکردهایی که آمریکا دارد، نمود و بروز دارد. نگاه مقامات آمریکا به مردم دنیا این است که چون آنها ضعیف هستند باید از بین بروند. اگر آمریکایی‌ها مردم سایر کشورها را انسان می‌دانستند اقدامی نمی‌کردند که مردم سایر کشورها آواره شوند.

ایزدی درباره تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، گفت: ما از غرب باید به صورت ریشه‌ای عبور کنیم. از زمان مرحوم هاشمی تلاش داشتیم عادی سازی روابط با آمریکا را داشته باشیم که جواب نداد، در زمان خاتمی هم مطرح شد و باز هم به نتیجه نرسید حتی در دولت دوم احمدی نژاد مذاکرات با آمریکایی‌ها در حال شروع شدن بود. در این سی و چند سال گذشته دولت‌های مختلف تلاش کردند مشکلات خود را با غرب حل کنند و امتیازهایی به غرب دهند تا بتوانند حکومت داری کنند، زندگی کنند و نفت بفروشند، اما این تفکر اشتباه است.

وی ادامه داد: ما باید از غرب عبور کنیم به این معنی که اولویت اول ما غرب نباشد. در حوزه فناوری کشور چین از آمریکا پیشرفته‌تر است و این به این معنا است که نباید صرفاً به آمریکا توجه کنیم. در دولت قبل به دروغ گفتند که اگر برجام را امضا کنیم همه تحریم‌ها لغو می‌شود، اما تا زمانی که جمهوری اسلامی هست تحریم هم خواهد بود و باید کاری کنیم این تحریم‌ها بی اثر شود. ما باید به غرب بفهمانیم معطلی برای مذاکرات در کشور ما مثل دولت‌های قبل وجود ندارد.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه تهران گفت: در دولت قبل به کشورهایی که نمی‌خواستند با ایران کار کنند توجه می‌کردند و برعکس با کشورهایی که علاقمند به ایجاد ارتباط با ما بودند، ارتباطی ایجاد نمی‌شد. ما در مذاکره با آمریکا در زمان ظریف و جان کری رکورد زده ایم.

ایزدی در پاسخ به این سوال که سیاست خارجی ما باید به چه سمتی برود، گفت: باید از حالت توهم و آمال و آرزوها در سیاست خارجی که در برخی دولت‌های وجود داشته خارج شویم و واقعیت‌های دنیا را ببینیم و انتظار مردمی که به ما رأی داده اند را برآورده کنیم.

مذاکره با آمریکا، در صورت تأمین منافع مردم ایران

در ادامه برنامه ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکا مدعی حقوق بشر است، اما اگر موضوع آمریکا و حقوق بشر را بخواهیم بررسی کنیم باید بپذیریم که حقوق بشر به ابزاری سیاسی و تبلیغاتی تبدیل شده است و حقوق بشر برای آنها صرفاً به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است.

عزیزی ادامه داد: آمریکا که ادعای حقوق بشر را دارد، خودش ناقض حقوق بشر در تمام ابعاد است و نقض حقوق بشر در آمریکا نشان دهنده این است که حقوق بشر در آمریکا صرفاً در حد گفتار است. آمریکا با داشتن ۵ درصد از جمعیت جهان ۲۵ درصد از زندانیان جهان را دارد و با این آمار دارای بزرگترین زندان جهان است.

به گفته این مقام مسئول شرایط بازداشتگاه‌های آمریکا در گوانتانامو و ابوغریب نشان دهنده نقض حقوق بشر در آمریکا است. بسیاری از نهادهای دولتی آمریکایی به طرق مختلف از موضوع حقوق بشر حتی علیه خودشان استفاده می‌کنند. تبعیض نژادی و تحریم‌های سلامت که در زمان کرونا علیه ما وضع شد، نشان دهنده نقض حقوق بشر است.

عزیزی گفت: تعداد جا به جایی های انجام شده از یک کشور به کشور دیگر در افغانستان ۵ میلیون ۳۰۱ هزار نفر، پاکستان ۳ میلیون و ۷۲۴ هزار نفر، یمن ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر، سومالی بیش از ۴ میلیون نفر، عراق ۹ میلیون و ۲۱۲ هزار نفر سوریه ۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و جمعاً بیش از ۳۵ میلیون انسان به دلیل حملات آمریکا مجبور به جا به جایی از کشور خود شده اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تاریخ ننگین منافقین در کشور و بین مردم ایران یک تاریخ تاریک است و هیچ وقت از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود. فجیع‌ترین اقدامات در کشور ما توسط منافقین انجام شده و ۱۷ هزار شهید ترور محصول عمل و اندیشه منافقین است. در آلبانی ما شاهد اتفاقاتی بودیم و نخست وزیر آلبانی به دلیل اتفاقاتی که در اردوگاه اشرف به وجود آمده رسماً اعلام کرده که این گروهک حق دارد مخالف سیاست‌های کشور خود باشد، اما اعلام هم کرده که خاک کشور من سنگر شما برای جنگیدن نیست و در صورت تمایل به جنگ باید خاک کشور ما را ترک کنید.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه بعد از سال‌ها دنیا در حال پی بردن به ماهیت منافقین است، ادامه داد: اینکه بعد از چندین سال فرانسه که مدعی حقوق بشر است از این گروهک تروریست حمایت می‌کند جای سوال دارد. این گروهک دیروز در فرانسه اعلام کرده اند به طرف جنگ مسلحانه می‌روند و گفته اند برای جنگ، آشوب و اغتشاش، جنگ مسلحانه را توصیه می‌کنند. علی رغم اینکه گروهگ منافقین این مسائل را شفاف اعلام کرده دولت فرانسه باز هم از آنها حمایت کرده و اقدام امروز فرانسه نشان دهنده حمایت آشکار از این گروهک است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: منافقین در این سال‌هایی که در فرانسه بوده اند آموزش آشوب، بمب گذاری و تجویز خشونت در ایران را داشته اند. در عین حال حین دولت آلبانی علیه آنها اقدام کرد. جمهوری اسلامی به دلیل پشتوانه گفتمانی که دارد در موضوعات مرتبط با مذاکره پیش‌قدم بوده است، اما واقعاً در طول این سال‌ها که مذاکره کردیم به این نتیجه رسیده ایم که نمی‌توان پیشرفت و آینده کشور را به مذاکره گره بزنیم. ما نباید خودمان را معطل مذاکره کنیم و مذاکره باید منتج به نتیجه ملموس و در راستای منافع ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه اگر مذاکره در راستای منافع ملت ایران باشد حتماً انجام خواهیم داد گفت: در رابطه با مذاکرات به طور مداوم دولت و مجلس با هم جلسه دارند. ما از مذاکره هراس نداریم اما آیا آمریکا و اروپا آمادگی دارند تحریم‌ها را لغو کنند؟ اروپایی‌ها در هیچ موردی با ما صادق نبوده اند اما نظام سیاسی آمریکا به نحوی با ما برخورد کرده که نشان داده نمی‌خواهند در راستای منافع ملت ایران حرکت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.