معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره فعالیت کاریابی ها گفت: ۱۳۰۰دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و به‌کارگماری ۱۱هزار و ۶۶۶نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوینده کار در ۱۴۰۱ از مهمترین اقدامات در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

به کارگماری بیش از ۱۱ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در۱۴۰۱ از سوی کاریابی ها

به گزارش قدس آنلاین، اکثرکشورهای دنیا با مسائل و مشکلات اشتغال درگیرند ولی تعدد عوامل مشکل آفرین و ناشناخته بودن برخی از آنها در کشورهای جهان سوم موجب پیچیده تر شدن موضوع شده است.امروزه مدیریت کلان کشور به دنبال استفاده از روشهای علمی برای شناخت و کنترل عوامل مشکل آفرین در زمینه اشتغال و تبدیل چالشها به فرصتها برای شتاب دادن به حرکت توسعه است.

دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عهده دار رسالت هایی مانند تولید دانش ، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، گسترش فناوری، نوآوری و خلاقیت هستند و امروزه صاحبنظران معتقدند دستیابی به توسعه پایدار فقط در سایه به کارگیری دانش روز و فناوری پیشرفته حاصل می شود.

نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر چندان مناسب نیست و عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاهها و نیازهای آتی بازار کار،عدم توفیق دانشگاهها در ایجاد و تقویت روحیه علمی و انگیزه خدمت رسانی به جامعه در دانشجویان، مشخص نبودن حداقل قابلیت های علمی و عملی برای فارغ التحصیل شدن، فقدان زمینه مناسب برای آموزشها علمی -کاربردی و مهارتی و ناکارآمدی اعضای هیات علمی در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، عدم تناسب بین محتوای آموزش با مهارتهای شغلی  را می توان مهمترین عوامل در این مسیر خواند.

اقدامات دولت برای اشتغال فارغ التحصیلان

طرح های کارورزی, پرداخت یارانه دستمزد(مشوق کارفرمایی)،فعالیت دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ,راه اندازی مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور از مهمرین اقداماتی است که دولت در مسیر تسهیل شرایط کار فارغ التحصیلان به کار گرفته است.

محمود کریمی‌ بیرانوند، معاون توسعه اشتغال با اشاره به ۱۰رشته دانشگاهی برتر بر اساس تعداد ثبت‌نام در مقطع کارشناسی اظهار کرد: بیشترین رشته‌ها در حسابداری حدود ۷۷.۱۶ درصد، مهندسی کامپیوتر ۵۵.۱۶ درصد، مهندسی برق ۳۴.۱۲ درصد، مهندسی عمران ۷.۱۲ درصد و ... است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در راستای اشتغال فارغ‌التحصیلان تصریح کرد: طرح کارورزی یکی از این اقدامات است که با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال در صورت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به‌صورت کارورزی انجام شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تعداد بنگاه‌های ثبت‌نام‌کننده در طرح کارورزی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ را حدود ۱۳هزار و ۸۴۹ تعداد بنگاه‌های حائز شرایط جذب کارورز را ۹۳۱۵ و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما را ۴۲هزار و ۸۱مورد اعلام کرد.

وی طرح پرداخت یارانه دستمزد(مشوق کارفرمایی) را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده بیان کرد و گفت: تعداد بنگاه‌های خصوصی و تعاونی مشارکت‌کننده در طرح ۶۹۹۵، تعداد قراردادهای کار منعقده برای مدت یک‌سال و تعداد کارجویان ثبت‌نام‌شده در طرح ۵۶هزار و ۵۰۰مورد است.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: وجود ۱۳۰۰دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و به‌کارگماری ۱۱هزار و ۶۶۶نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوینده کار در سال ۱۴۰۱از جمله این اقدامات است. 

وی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی ۹۳۰مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور تا سال ۱۴۰۱، با هدف پایدارسازی اشتغال از طریق ارائه مشاوره‌های تخصصی به متقاضیان ایجاد کسب‌وکار به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این‌که شفافیت شعار اصلی ما در حوزه اشتغال و کارآفرینی است، توضیح داد: آمار توسعه اشتغال ایجادی، پرداخت تسهیلات کاریابی، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، اقداماتی که برای ساماندهی حوزه اشتغال اتباع خارجی صورت می‌گیرد و ... همه این‌ها به‌صورت شفاف و برخط و با کد ملّی انجام می‌شود. این دستاوردها در سال‌های اخیر کم‌نظیر و باعث کاهش هزینه‌ها بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.