سید احسان خاندوزی با اشاره به حذف دو پیشنهاد دولت برای جبران ناترازی صندوقهای بازنشستگی از طریق افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه حقوق در کمیسیون تلفیق برنامه مجلس، خواستار بازگشت این موارد به متن برنامه هفتم شد.

سخنگوی اقتصادی دولت خواستار بازگشت پیشنهاد تغییر سن و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی به لایحه برنامه هفتم شد

قدس آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت در واکنش به حذف دو پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی و محاسبه دریافتی پنج سال آخر خدمت به عنوان مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی به منظور جبران ناترازی صندوق های بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی کمیسیون تلفیق مجلس، گفت: دولت راهکار دیگری برای حل این چالش ندارد و تلاش می‌کنیم در تعامل با کمیسیون مذکور و صحن مجلس این کوارد به لایحه برگردد.

سید احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه چالش و بحران ناترازی صندوق های بازنشستگی در دهه ها و سالهای آینده بزرگتر و عوارض آن بیشتر نمود پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: باید برای این مسئله چاره اندیشی کرد  و نمی‌توان به این موضوع بی‌اعتنا بود.

وی با یادآوری اینکه دولت در بودجه سال گذشته مواردی را بدین منظور آورده بود که مجلس اعلام کرد این مسئله نیاز به قانون دائمی دارد و آنرا از لایحه بودجه حذف کرد، خاطر نشان کرد: طرح و راهکار دولت عمان هایی بود که در لایحه برنامه هفتم آمده و امیدواریم با همکاری کمیسیون و نمایندگان در صحن مجلس به لایحه بازگردد.

موضع دولت در مورد سلاح ورزی

وزیر اقتصاد درباره حواشی و تخلفات در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و موضع دولت در خصوص حضور و انتخاب سلاح ورزی در این انتخابات با وجود رد صلاحیت وی از سوی وزارت اطلاعات، با تاکید بر اینکه راهبرد دولت در قبال سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون تقویت رابطه و تعامل مثبت بوده است که تا امروز هم پیگیری می‌شده و همچنان تا پایان دولت در دستور کار خواهد بود، تصریح کرد: مشخصاً در مورد انتخابات اخیر و مذکور نیز، نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

تالار مولد سازی در بورس تشکیل می‌شود

خاندوزی درباره روند اجرای قانون مولد سازی هم با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان واگذاری اموال غیرمنقول دولتی انجام شده است، اظهار داشت: این عدد نسبت به ۱۰۰ روز اول سال قبل ۵.۵ برابر است.

وی با بیان اینکه برای مولدسازی دارایی دولت از طریق بازار سرمایه، لازم است تالار اختصاصی مولدسازی در بورس کالا تاسیس شده و فعال شود گفت این اتفاق تا چند هفته آینده رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: بدین منظور جلسات ابتدایی مابین بورس کالا و سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی برگزار شد تا سامانه های دو طرف به هم متصل شود و آیین نامه‌های انتشار و عرضه یکسان شود که در حال انجام است.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد:  از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون ۲۱۲۶ ملک مازاد دولتی شناسایی شده و ۱۴۳۹ ملک دولتی به عنوان اموال مازاد به تصویب رسیده و بازدیداز املاک بزرگ استان‌های تهران، گیلان، زنجان، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، مازندان، البرز وکرمان انجام شده است تا مقدمات عرضه املاک مازاد دولتی در تالار اختصاصی مولد سازی بورس کالا، فراهم شود.

روش قیمت گذاری املاک در طرح مولد سازی

وی خاطرنشان کرد: برای قیمت گذاری این املاک دولتی و جلوگیری از اتفاق هایی که در ادوار گذشته در نرخ گذاری ها رخ داده تفاهم‌نامه‌ سه جانبه بین کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه منعقد شده است.

پرداخت بیش از  ۵۱ همت تسهیلات ساخت مسکن

خاندوزی در مورد اقدامات دولت در بخش مسکن، گفت: افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرها از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ و افزایش این تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان برای کلیه مناطق شهری کشور در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت.

وی افزود: تاکنون ۵۱/۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در مناطق شهری پرداخت شده است و  سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

جزئیات ۱/۳ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت

خاندوزی با اشاره به اینکه : ۸/۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن نیز در مناطق روستایی پرداخت شده افزود: جزئیات آغاز عملیات اجرایی ۱.۳ میلیون واحد مسکونی در قالب «برنامه‌های تأمین مسکن» «نوسازی بافت فرسوده شهری» «نوسازی مسکن روستایی» و «پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به خودمالکین» شامل واگذاری انفرادی و گروهی زمین معادل ۱۹۱هزار و ۹۴۶ واحد، برای صورت انبوه سازی به شکل واحدهای حمایتی تعریف شده مؤثر معادل ۵۴۱ واحد،   برای نیروهای مسلح معادل ۱۲۴ هزار و ۹۰۸ واحد در حال ساخت، احیای بافت‌های فرسوده شهری معادل ۱۲۳هزار و ۹۴۸ واحد، خودمالکین شهری معادل ۹۵ هزار و ۵۷۸ واحد و خود مالکین روستایی معادل ۲۴۴ هزار واحد عقد قرار داد شده است.

توثیق ۳۱ میلیون اوراق بهادار برای دریافت تسهیلات

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین وضعیت طرح وثیقه‌گذاری هوشمند برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی هم با اشاره به اینکه تا کنون فقط ۴ بانک ملی، قرض الحسنه مهر،   رسالت و بانک صادرات به این شبکه پیوسته اند و ۹ بانک دیگر علی رغم اینکه درخواست داشته و داوطلب بوده‌اند به آن متصل نشده‌اند، گفت: تاکنون ۱۱۲۲ نفر از طریق توثیق اوراق بهادار خود در سامانه موفق به اخذ تسهیلات شده اند و  ۳۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۰۰ ورقه سهام را با استفاده از سامانه به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات ارائه کرده اند.

وی تأکید کرد:دولت در صدد است تا فرایند تکمیل استفاده از سامانه ستاره را در ۱۳ بانک مذکور به سرعت اجرایی کند.

سوئیفت با کشورهای دیگر پس از روسیه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره پیشرفت اجرای طح سوئیفت با روسیه  با اشاره به اینکه جزئیات این برنامه از سوی بانک مرکزی به زودی اعلام خواهد شد، گفت: اجرای سوئیفت و اتصال شبکه پیام رسان مالی با کشورهای دیگر هم در دستور کار دولت قرار دارد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از این نشست به ارائه آماد تحولات و دستاوردهای اقتصادی دولت پرداخت و با اشاره به رشد ۱۰ و ۱۰.۷ درصدی شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل در اردیبهشت ما، اظهار داشت: این آمار نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ما به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است. این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به رشد تشکیل سرمایه در کشور گفت:  «خودرو و قطعات» با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بوده،   بخش «تجهیزات برقی» با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفته‌اند.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: افزود: «بخش تولیدات غذایی» که در گزارش بانک مرکزی پس از چالش‌هایی که در 2 فصل اول سال قبل به دلیل حذف ارز ترجیحی، رشد مثبت داشت، در این گزارش جدید نیز رشد 18 درصدی در اردیبهشت 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

موتورهای تورم‌زا روی دور کند

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به آنچه کاهش شدید رشد نقدینگی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ عنوان کرد، اظهار داشت: موتورهای تورم زای کشور از جمله رشد نقدینگی از سوی دولت کنترل شده‌اند و این اقدام، کاهش تورم را رقم زده است به نحوی که نرخ رشد نقدینگی سه ماهه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ معادل ۳.۹ درصد بوده و این عدد نسبت به  در سه ماهه اول ۱۳۹۹ کمترین مقدار بوده کهنشان‌دهنده پایداری دولت در کنترل نقدینگی کشور است.

استمرار روند نزولی تورم

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی در سه ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۶ درصد، سه ماهه سال ۱۴۰۰ ۶.۶ درصد و سه ماهه سال ۱۳۹۹ ۷.۵ درصد بوده،  تأکید کرد: پایبندی دولت به برنامه کنترل نقدینگی منجر به تداوم روند کاهش تورم شده است و با توجه به استمرار روند نزولی رشد نقدینگی در سال جاری، ثبات نسبی بازار ارز و همچنین کاهش التهابات در بازارهای جهانی، پیش بینی می کنیم روند نزولی تورم با شتاب مناسبی در ماه های آتی ادامه یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    هزینه خرابکاری شما را ما کارگرها و کارمندهای بدبختی که از 20 سالگی کار کردیم و بیمه پرداختیم باید بدیم؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    معلومه کسی مثل تو چاره ای جز بیچاره کردن کارگران و کارمندان بدبخت ندارد چون خودت و اعوان و انصارت از چپاول صندوق های بازنشستگی ارازاق می کنید
  • ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    بلا به دور میخوان دور دوم جراخی اقتصادی شون رو تو صندوق های بازنشستگی اجرا کنن. هنوز از کمای جراحی اقتصادی قبلی بیرون نیومدیم. بلدید مشکلات رو بی خیال جیب مردم حل کنید یا نه؟؟؟؟