۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 890445

در قله جبل‌النور، غار حرا محل نزول وحی بر اشرف مخلوقات، پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) واقع است و از گذشته تاکنون، مردم به زیارت این غار می‌روند.

غار حرا و طنین اسماءالحسنی

کوه نور از مقدس‌ترین کوه‌های جهان شناخته می‌شود و زائران سحرگاهان برای زیارت غار حرا عازم این مکان مقدس می‌شوند.

جبل‌النور که در 4 کیلومتری شمال‌شرقی شهر مکه و کنار راه منابع عرفات واقع است اکنون به علت گسترش و توسعه شهر مکه در داخل مکه قرار گرفته است.

اینجا تنها تلاوت و صوت مناجات ماندگار می‌شود

غار حرا محل نزول وحی و قرآن و منزل گاهی است که پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) بارها و بارها برای خلوت کردن با خدای خویش و راز و نیاز به درگاه احدیث به بالای آن صعود می‌فرمودند و ساعات و اوقات طولانی را به مناجات می‌پرداختند.

غار حرا از جمله مکان‌های مقدس واقع در اطراف شهر مکه است که هر روزه شماری از زائران از ملیت‌های مختلف با گذر از پیچ و خم‌ها در دل کوه خود را به این مکان که محل نزول نخستین آیات قرآن کریم است می‌رسانند و ساعاتی را با خالق خویش به راز و نیاز می‌پردازند. آیات نورانی \"ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّکَ ٱلَّذِی خَلَقَ خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِنۡ عَلَقٍ... \" نخستین آیات سوره مبارکه علق است که بر سر در ورودی غار که فضای داخلی آن بسیار کوچک است خود نمایی می‌کند.

ارتفاع دهانه غار حرا به اندازه قامت یک انسان است و فضای آن به اندازه‌ایستادن دو نفر در مجاورت یکدیگر است. عرض آن حدود 1. 20 متر و طولش حدود دو متر است. یکی از جلوه‌های دیدنی این غار انتهای آن است که از درون شکافی که وجود دارد می‌توان مسجد الحرام را دید.

کاروان قرآنی نور در اقدامی جذاب به کوه حرا رفت و چند قطعه تواشیح قرائت کرد که مورد استقبال زائرین کشورهای اسلامی نیز قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.