تهران - ایرنا- مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) گفت: اطلس ملی جامع پویای جمعیت برای راهبری به‌هنگام و موثر طرح‌های کلان جمعیتی کشور تهیه می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد: اطلس ملی جامع پویای جمعیت کشور تهیه می‌شود

 حمیدرضا علیان‌زادگان در بازدید از سازمان نقشه برداری، اظهار کرد: تهیه و تدوین یک اطلس جامع و پویای جمعیتی برای استفاده در کار ویژه‌های کلان و بین بخشی حوزه جمعیت و رفع تهدیدهای ناشی از سالمندی جامعه ایران، ضروری است.

وی افزود: با همکاری و هم‌افزایی میان بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان نقشه‌برداری کشور و دیگر سازمان‌های ملی مرتبط، اطلس ملی جامع پویای جمعیت تهیه می‌شود.

علیان‌زادگان یادآوری کرد: این اطلس به شکل پویا و برخط خواهد بود و شاخص‌های کاربردی برای راهبری کلان طرح‌های جمعیتی نیز در آن لحاظ خواهد شد.

به گفته او، این اطلس می‌تواند نقش مهمی را در شناخت اندازه و رشد جمعیت، ترکیبات و تحولات جمعیتی، ساختار سنی، ازدواج و طلاق، نیروی کار و اشتغال ایفا کند.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به فعال شدن دبیرخانه جایزه ملی جمعیت اظهار داشت: بنیاد ۱۵ خرداد به موجب مصوبه شورای مرکزی جایزه ملی جمعیت، به عنوان پایگاه اصلی اتاق وضعیت جمعیت کشور انتخاب شده است.

علیان‌زادگان تصریح کرد: اطلس جامه پویای جمعیت در راستای تاکید معاون رییس جمهور در حوزه زنان و خانواده، باید هر چه زودتر آماده و در اختیار سازمان‌های متولی جوانی جمعیت کشور قرار گیرد.

وی عنوان کرد: تیم‌هایی تشکیل خواهد شد که ماموریت تهیه، ارزیابی، پردازش اطلاعات و تبدیل شاخص‌ها به محتوای گرافیکی برای استفاده در اطلس ملی جامع پویای جمعیت را برعهده دارند.

علی جاویدانه، رییس سازمان نقشه‌برداری نیز در این دیدار با تاکید بر سرعت بخشی به عملیاتی شدن نتایج کارگروه مشترک هم‌افزایی با بنیاد ۱۵ خرداد در تدوین اطلس ملی جامع پویای جمعیت، افزود: در سال‌های اخیر نرخ باروری در کشور سیر نزولی داشته و به پیش‌بینی مرکز آمار، متوسط نرخ رشد جمعیت ایران در دهه آینده به یک درصد خواهد رسید که رقمی نگران‌کننده است.

جاویدانه تاکید کرد: این اطلس می‌تواند بهترین ابزار برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه جمعیت باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.