رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان امسال این عدد به ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال و عملیاتی برسد.

‌هواپیماهای فعال کشور تا پایان سال به‌ ۲۵۰ فروند افزایش می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین، کاپیتان محمد محمدی‌بخش اظهار داشت: برای پاسخگویی به عرضه و تقاضای صنعت حمل و نقل هوایی تجاری ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که در حال حاضر ۱۸۰ فروند از این میزان هواپیما، عملیاتی و فعال است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم با توجه به نیاز کشور به این تعداد هواپیما، فعلا تا پایان سال جاری از چند طریق تعداد هواپیماهای عملیاتی ناوگان افزایش یابد و به عدد به ۲۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی برسیم.

‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ما تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰ فروند هواپیما داشتیم که ۱۰۰ فروند آن عملیاتی بود، اما امروز به عدد ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی رسیده‌ایم.

محمدی‌بخش گفت: ما ۱۳۹ فروند هواپیمای زمین‌گیر با سن ۲ سال به بالا داریم که باید به مرور به ناوگان کشور برگردد. 

* در هواپیماهای برجامی به ما نشریات و نرم‌افزار هواپیما هم نمی‌دهند

وی با اشاره به تحریم‌های سنگین صنعت حمل و نقل هوایی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که در قالب برجام خریداری کرده‌ایم، با وجود آنکه با مجوز آمریکا بوده است، شرکت سازنده‌ هیچ خدماتی به ما نمی‌دهند، حتی نشریات، قطعات و نرم‌افزار هم به ما نمی‌دهند، پشتیبانی هم نمی‌کنند اما ما امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم و با همین هواپیماها روزانه ۱۸۰۰ پرواز انجام می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به پنج قاره دنیا پرواز داریم، عنوان کرد: با ۳۲ کشور در ۱۸ ماه اخیر توافق‌نامه هوایی امضا کرده‌ایم، هفته‌ای ۵۰۰ پرواز شرکت‌های خارجی نیز از ایران انجام می‌شود.

محمدی‌بخش تأکید کرد: ایمنی خط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با بیان اینکه پروازهای حجاج بدون هیچ مشکل خاصی در حال انجام است، گفت: امسال بدون کمک عربستان ۹۰ هزار زائر با بیشترین درصد رضایت‌مندی به سرزمین وحی اعزام کردیم و عملیات بازگشت حجاج نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آسمان ایران برای پروازهای عبوری از سوی کشورهای دنیا امن اعلام شده است، در حال حاضر نفرات برج مراقبت ما سرمایه‌های ما هستند.

وی درباره خرید هواپیما از کشور چین گفت: برای رسیدن به عدد ۵۵۰ هواپیمای عملیاتی، همه مسیرها را خواهیم رفت، خرید و ساخت هواپیما هم جزو برنامه‌های ما است.

* شروع جلسات هماهنگی پروازهای اربعین از دی‌ ۱۴۰۱

محمدی‌بخش گفت: جلسه هماهنگی ستاد پروازهای اربعین از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است تا با همه توان در خدمت زوار اربعین باشیم، البته در فرودگاه نجف هم مشکلاتی داریم که امیدواریم به زودی رفع شود.

* ۱۱ هزار پهپاد غیر نظامی تا به حال ثبت شده ‌است

محمدی‌بخش با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بازی تولید قدرت ما هستند، گفت: امروز ۱۱ هزار پهپاد غیر نظامی داریم که به مردم سرویس می‌دهند.

* قائل به رهاسازی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیستیم/ عرضه بلیت باید فقط توسط شرکت‌ها انجام شود

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های قضایی به تازگی با ۱۹ سایت که بازار بلیت هواپیما را دچار اختلال کرده بودند، برخورد کردیم، گفت: ضرورت دارد عرضه بلیت هواپیما به صورت مستقیم از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی انجام شود و ما هم در سازمان هواپیمایی کمک می‌کنیم تا این عرضه مستقیم به بهترین وجه شکل بگیرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: در قانون برنامه پنجم موضوع متنوع نرخ همراه با آزادسازی مطرح شده است. فرودگاه‌ها براساس نرخ روز و بازار رسمی تعرفه‌ها را اعمال می‌کنند و فقط سوخت است که با نرخ یارانه‌ای ارائه می‌شود، ما قائل به رهاسازی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیستیم و با  توجه به ابلاغ سران قوا و ستاد تنظیم بازار باید کنترل بازار را انجام دهیم.

محمدی‌بخش گفت: مصوبات شورای عالی هواپیمایی درباره نرخ بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار رفت و اردیبهشت امسال با افزایش ۲۹ درصدی بلیت هواپیما موافقت شد، به هر حال ۲۳ ماه قیمت بلیت هواپیما افزایش نیافته بود.

وی تأکید کرد: عرضه بلیت هواپیما باید توسط سایت شرکت‌های هواپیمایی انجام شود و هرکس خواست عرضه بلیت داشته باشد باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز بگیرد.

اختلاف نظر سازمان هواپیمایی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره افزایش نرخ بلیت ۲۰ درصد است‌

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پس از تصویب افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما، ما یک اختلاف قیمتی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتیم که حداکثر ۲۰ درصد بود اما قیمت‌گذاری توسط دستگاه‌های متولی انجام شد و جدول هم شفاف است و این اختلاف قیمت ما به نوسانات نرخ ارز و مالیات و ارزش افزوده و غیره برمی‌گردد اما به زودی اختلافات رفع می‌شود.

محمدی‌بخش تأکید کرد: از آن منظر که عرضه و تقاضا در بازار متناسب نیست ما قطعاً با آزادسازی مخالف هستیم، چون موجب افسارگسیختگی بازار می‌شود. ما دنبال حذف بازیگران غیر رسمی صنعت حمل و نقل هوایی هستیم و مردم هم سعی کنند از سایت‌های غیر مجاز بلیت نخرند.

* مصرف روزانه بنزین هوایی ۴ میلیون لیتر است

وی درباره نرخ سوخت هواپیما گفت: مصرف روزانه بنزین هوایی ۴ میلیون لیتر است. حال اگر بخش هواپیماهای نظامی، هلی‌کوپتری، باری، امدادی و هواپیماهای خارجی را حذف کنیم، ۳.۵ میلیون لیتر می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود:‌ ۳۰ درصد این عدد (مصرف سوخت هوایی)‌ برای پروازهای خارجیِ شرکت‌های هواپیمایی داخلی است و یک سوم این ۳۰ درصد سهم پروازهای عتبات است.

محمدی‌بخش گفت: ما جدول حساسیت نرخ بلیت هواپیما به قیمت سوخت را مشخص کرده‌ایم و شفاف است اما اصلاح نرخ سوخت هواپیما باید توسط کمیسیون‌های مختلف اقتصادی دولت بررسی و مصوب شود.

* فارسی‌سازی کامل بلیت هواپیما را دنبال می‌کنیم

وی درباره فارسی‌سازی کارت‌های پرواز عنوان کرد: کارت‌های پرواز توسط شرکت‌های خدمات هندلینگ در فرودگاه‌ها ارائه می‌شود، تجهیزاتی بود که از قبل تهیه شده بود اما سعی کرده‌ایم صدور کارت‌ها دو زبانه باشد و ان‌شاءالله به سمتی می‌رویم که بلیت ۱۰۰ درصد فارسی شود.

* تعمیر و نگهداری هیچ هواپیما و هلی‌کوپتری در خارج کشور انجام نمی‌شود

محمدی‌بخش گفت: امروز هیچ هواپیما و هلی‌کوپتری از داخل کشور برای تعمیر و نگهداری به خارج از کشور فرستاده نمی‌شود و این نشان از توان متخصصان داخلی دارد.

* یک‌هزار قطعه هواپیما با مجوز بین‌المللی در کشور طراحی، تولید و نصب می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: امروز بیش از یک‌هزار قطعه هواپیما با مجوز بین‌المللی در کشور طراحی، تولید و نصب می‌شود و ما به بیش از ۶۰ نقطه دنیا پرواز داریم و هفته‌ای ۵۰۰ پرواز بین‌المللی برقرار کرده‌ایم.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.