شورای حقوق بشر سازمان ملل برآورد کرد بیش از۷۱ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۲ در اثر عواملی همچون خشونت، بلایا و تغییرات اقلیمی مجبور به مهاجرت در داخل وطنشان شده‌اند.

سازمان ملل: بیش از ۷۱ میلیون مهاجر داخلی در جهان وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، شورای حقوق بشر سازمان ملل از مهاجرت داخلی بیش از ۷۱ میلیون نفر در جهان تا پایان سال ۲۰۲۲ در اثر عواملی شامل جنگ، خشونت، بلایا، تغییرات آب‌وهوایی و نقض حقوق بشر خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال»، «پائولا گاویریا بتانکور»، یک گزارشگر حقوق بشری ویژه سازمان ملل در کنفرانس شورای حقوق بشر این سازمان در شهر ژنو گفت، تعداد کسانی که در جهان در اثر عوامل مختلف مجبور به مهاجرت داخلی شده‌اند از هر زمان بیشتر شده است.

او در کنفرانس شورای حقوق بشر با موضوع وضعیت مهاجران داخلی در جهان و تداوم تهدید تغییرات اقلیمی گزارشی را درباره وضعیت مهاجران داخلی در جهان ارائه داد. وی اظهار کرد: «صرف ارائه این ارقام نمی‌تواند ابعاد، شدت، پیچیدگی و بزرگی رنجهای انسانی اشخاصی که در داخل وطنشان آواره شده‌اند را بازتاب دهد.»  

او خاطر نشان کرد: «آوارگی سبب از هم پاشیدن زندگی انسان ها تا سالها و نسل ها، به وجود آمدن سختی ها و مصائب شدید، فروپاشیدن خانواده‌ها، قطع روابط فرهنگی و اجتماعی، مختل شدن فرآیند توسعه و تحصیل و سلب دسترسی به ملزومات حیاتی زندگی شده و مردم بی گناه را در معرض سواستفاده های حقوق بشری فجیع قرار می‌دهد.»

گاویریا در نوامبر گذشته در سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق انسانی مهاجران داخلی منصوب شد و مامور به شناسایی شیوه های پاسخ به بحران مهاجرت داخلی در جهان است.

او در ادامه گزارش خود گفت، پیشرفت‌هایی در زمینه اجرای سیاستهای جهانی در این حوزه حاصل شده و ۶۲ سازمان متعلق به ۲۷ کشور در پروژه پایگاه داده قوانین و سیاستهای این حوزه مشارکت می‌کنند. با این وجود رقم بالای مهاجران داخلی در جهان نشان می‌دهد خیلی کشورها هنوز به طور مناسب به این بحران رسیدگی نمی‌کنند.

گاویریا خاطر نشان کرد: «پشت این رقم‌ها، زندگی ها و ماجراهای شخصی افرادی نهفته است که از خانه‌هایشان رانده شدند و سواستفاده‌های حقوق بشری غیرقابل تصوری را تاب آوردند.»

این گزارشگر به شورای حقوق بشر سازمان ملل توصیه کرد، بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان را در اولویت قرار دهد، از توافقات صلح حمایت کند و بر رسیدگی به آوارگی در اثر خشونت، جنگ و تغییرات اقلیمی تمرکز کند.

«وولکر تورک»، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل یک روز قبل از این گزارش در همین کنفرانس هشدار داده بود، تغییرات اقلیمی باعث بروز بحران‌های بیشتری همچون کمبود آب و قطحی جهانی می‌شود.

وولکر تورک خواستار اقدامات فوری برای تقویت سیاست‌های حوزه آب‌وهوا شد.

این مقام سازمان ملل بیان داشت: «پیش بینی می‌شود تغییرات آب‌وهوایی ۸۰ میلیون نفر دیگر را تا اواسط این قرن در معرض خطر قحطی قرار دهد.» او همچنین گفت که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۲۸ میلیون نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.