وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به آثار مخرب و منفی اغتشاشات سال گذشته بر صنعت گردشگری و ورود بازدیدکنندگان خارجی از کشور، از رفع این عوارض و رشد ۵۵ درصدی صنعت گردشگری و ورود توریست ها به کشور طی سه ماه اول امسال خبر داد.

رشد ۵۵ درصدی گردشگران خارجی

قدس آنلاین، عزت الله ضرغامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به آثار سوء و منفی اغتشاش‌ها و ناآرمان های سال گذشته بر بخش گردشگری که سبب کاهش ورود گردشگران به کشور در بخشهای مختلف شده بود گفت که در سهو ماهه امسال با رشد ۵۵ درصدی سفر گردشگران خارجی به کشور مواجه بوده اسیم که نشان می‌دهد عوارض و اثار حوادث سال گذشته برطرف شده‌اند.

وزیر میراث فرهنگی . گردشگری خاطرنشان کرد در این سه ماه ما بیش از ۸۵۰ هزار نفر گردشگر خارجی داشته ایم که از این تعداد ۵۵۰ هزار نفر در خرداد ماه به ایران آمده اند که نشان می‌دهد این رودن رو به رشد است.

ضرغامی گفت: این درحالیست که ما امسال با مسائل و حوادثی هم مواجه بوده ایم و برخی محدودیت ها هم ایجاد شده مثل اینکه به دلیل محدویت سفر برای اتباع آذربایجان از جمله محدویت در پروازها، تعداد گردشگران ما از این کشور همسایه از رقم ۱/۸ میلیون نفر به یک دهم کاهش یافته، اما، باز هم سیر گردشگران ما صعودی است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود:برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه هم اعلام کردند که گردشگر به ایران نیاید، اما فرانسوی ها گرفتار این مساله شدند و مصداق «مکرو مکرالله» خود مکرون است و کشورشان در آشوب مطلق و آتش سوزی و غارت است. 

وی تاکید کرد:  درک صحیحی که مسوولان و همه مردم نسبت به اهمیت گردشگر دارند و درک درست از وظایف می توانیم با این روند شاهد افزایش گردشگر باشیم.

سهم گردشگری از آزادسازی سواحل

ضرغامی در خصوص پیگیری دستور رئیس جمهور برای تخصیص بخشی از طرح ازادسازی سواحل به گردشگری و استفاده مرده هم خاطرنشان کرد: از جمله وظایف ما ارائه طرح‌های مناسب گردشگری در سواحل بود و طرح‌های مختلفی ارائه و نهایی شده اما به دلایل مختلف در دستگاه‌ها برای اجرا دچار اختلاف می‌شود، تاکید کردیم در این حوزه فرماندهی واحد وجود داشته باشد. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه در  برنامه هفتم با پیشنهاد ما این مسأله حل شد و مسئولیت این فرماندهی به عهده استانداران ه و شورایی که با ریاست استانداران طراحی شده گذاشته می‌شود، افزود: این شورا انسجام بین دستگاه‌ها ایجاد می‌کند و می‌تواند حرف نهایی را در این زمینه بزند و طرح‌های خوب گردشگری به‌خوبی اجرا شود.

وی گفت: پاشنه آشیل توسعه و رونق کشور، عدم فرماندهی واحد در بسیاری از ماموریت‌های مهم ملی به ویژه گردشگری است. اداره ناکارآمدی این بخش که از گذشته بوده است، اجازه تحقق برنامه‌ها را نمی دهد. وظیفه مدیر صرفا توصیف نیست بلکه باید پیشنهاد هم بدهد و خوشبختانه ما برای حل این مسایل پیشنهاد دادیم و دولت هم از آن استقبال کرد.

وی ادامه داد: این شورا یک فرماندهی و انسجام واحد بین همه دستگاه‌ها ایجاد خواهد کرد. استاندار و این شورا می‌توانند حرف نهایی را بزنند و بسیاری از طرح‌های خوب با وجود این شورا انشاءالله انجام خواهد شد.

ضرغامی گفت: از جمله کارهای جدید ما درباره بناهای تاریخی این است که تلاش کنیم آن بخشی از ابنیه که در اختیار دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و حاکمیتی است با اعتبار خود آنها اقدام به مرمت این ابنیه کنیم.

وی ادامه داد: گزارش‌های ما وضع خوبی به لحاظ مرمت و نگهداری این ابنیه را نمی گوید. یک دفتری را ویژه این کار در معاونت میراث ایجاد کردیم تا نظارت بر ابنیه‌ را به عهده بگیرد و هشدارهای لازم را به دستگاه‌ها بدهد. بر اساس قوانینی که در کشور داریم این دستگاه‌ها موظف هستند از ابنیه تاریخی با بودجه و اعتبارات خودشان نگهداری کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای فعال در حوزه گردشگری هم با بیان اینکه دقیقا درباره این قانون اطلاع ندار، اظهار داشت درباره مسایل مالیاتی در این حوزه مسایل خودمان را با وزارت اقتصاد داریم و اینها را در دولت حل می‌کنیم. 

بازگشت ۳۰ اثر تاریخی به کشور

ضرغامی همچنین با از بازگشت ۳۰ اثر تاریخی به کشور در دولت سیزدهم از جمله مجسمه سرباز هخامنشی، گفت: این موضوع یک استراتژی در وزارت میراث فرهنگی است و آن را پیگیری می‌کنیم. در نشست سال گذشته که در عراق برگزار شد و ۱۰ کشور صاحب تمدن در آن حضور داشتند، پیشنهادی مطرح کردم و تصویب شد اشیای تاریخی کشورها که به صورت غیرقانونی خارج شده باید با فوریت به این کشورها برگردانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.