۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 891064

لرزه به جان تل آویو از صدای موشک‌های مقاومت

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل بین‌الملل

تقلای صهیونیست‌ها در جنین بی‌نتیجه خواهد بود و تجربه این را ثابت کرده است.

رفت وآمدهای اخیر بین تهران و فلسطین پیام‌‎های روشنی را مبادله کرد که هیچ رسانه و دولتی نمی‌تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. شبکه مقاومت در غرب آسیا شکل گرفته است و حتی همکاری دولت خودگردان با صهیونیست‌ها برای ممانعت از فراگیر شدن مقاومت کارساز نبود و این روزها شاهد کنشگری همزمان نیروهای مقاومت از داخل و بیرون اراضی اشغالی هستیم.

بازدارندگی امروز مقاومت اسلامی فلسطین به‌خصوص گروه جهاد و عقب کشیدن صهیونیست‌ها در جنگ اخیر با قبول آتش‌بس نشان‌دهنده به ثمر نشستن نهال صبرراهبردی است که انقلاب اسلامی برای رهایی مسلمانان جهان آن را تئوریزه، توصیه و  اجرایی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با زیاد نخاله با اشاره به یک معادله‌ روشن در قضیه‌ فلسطین گفتند به فضل الهی، مردم فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکنون مقاومت کرده و پیروز بوده‌اند. از این رو هیچ‌گاه نباید از این موضوع غفلت کنیم و باید بدانیم همه شهدا به ویژه شهید سلیمانی بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مسیر مقاومت را پیش گرفتند و آن را رها نکردند. براساس نظرسنجی‌های به عمل آمده توسط مرکز پژوهش‌های کشور فلسطین که  در همه بخش‌های این کشور صورت گرفته،  نظرسنجی‌شوندگان با تشکیل و حمایت مقاومت مسلحانه و نفی گروه‌های سازشکار موافق هستند.

این نظرسنجی بعد از گذشت ۳۰سال از اولین انتفاضه فلسطینیان انجام شده و در آن  رأی به شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت داده شده است که خود نکته مهمی برای آینده کرانه باختری است.

در مدت ۲۰ سال یعنی بین  سال‌های ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۰۷ دوره زمانی بین‌جغرافیایی فلسطین  یعنی کرانه باختری و نوار غزه پیوستگی وجود داشت. در این ۲۰ سال دو انتفاضه در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۱ اتفاق افتاد.

در تمام این  ۲۰ سال با  وحدت جغرافیایی فلسطینیان،  رژیم صهیونیستی متحمل خسارت‌های  شدیدی از طرف نیروهای استشهادی شد. البته نباید فراموش کنیم بهترین مدل جغرافیایی برای رژیم اسرائیل جدا کردن دو نقطه نوارغزه و کرانه باختری بود.

اگر نوار غزه از کرانه باختری جدا شود، دیگر ارتباطی میان این دو نقطه نخواهد بود و در اصل قدرت مقاومت در غزه و کرانه باختری از بین خواهد رفت و البته با رسیدن رزم مسلحانه به کرانه باختری، قطعاً استمرار این روندها خنثی خواهد بود.

 کرانه باختری نزدیک‌ترین مسافت را به تل‌آ ویو دارد که از سال ۲۰۰۷ تا یک سال اخیر  هیچ‌گونه عملیات استشهادی در کرانه باختری بر علیه رژیم صهیونیستی انجام نشد، اما در سال ۲۰۱۵ رهبر معظم انقلاب به فرماندهان مقاومت نامه ای نوشتند و فرمودند شما باید از فشار اسرائیل در نوار غزه خارج شوید، این فرمان مبدأ مقاومت امروز شد. از سال ۲۰۲۰ هسته‌های مقاومت در کرانه باختری شکل گرفت، ابتدا بدون اسلحه این مقاومت‌ها انجام می‌شد، اما طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ نیروهای مقاومت در این منطقه صاحب سلاح شدند و هسته‌هایی در شهرهای جنین و رام‌الله شکل گرفت.

فاصله کرانه باختری با تل‌اویو آن‌قدر کم است که با خمپاره ۱۶۰ این شهر را می‌توان زد.

امروز کرانه باختری به قدرت مقاومت پیوسته است و به زودی شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود. پس از انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) رسماً اعلام کردند ایران با رژیم صهیونیستی هیچ مراوده‌ای نخواهد داشت و ایشان دستور دادند سفارت این رژیم به‌عنوان سفارت فلسطین در ایران تعیین شود و این اولین کمک ایران پس از انقلاب به مردم فلسطین بود. در واقع ایران نخستین قطعه از خاک فلسطین را در کشورمان آزاد کرد و این بدین معنی است اگر مردم فلسطین از ایران کمک بخواهند، جمهوری اسلامی با تمام وجود به این کشور کمک خواهد کرد که در ابتدای انقلاب این کمک‎ها به‌صورت سیاسی و در ادامه به  کمک‌های مادی و نظامی تبدیل شد. در این مدت ۴۵ سال جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه ازاصول خودش نسبت به فلسطین کوتاه نیامد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.