براساس جدولی که شرکت توسعه فناوری و نوآوری شهری شهرداری مشهد در اختیار ما گذاشت، شهروندان مشهدی باید بابت پنج ساعت توقف در خیابان‌هایی مانند احمدآباد ۵۱ هزار و ۴۷۸ تومان بپردازند!

بیش از ۵۰ هزار تومان برای ۵ ساعت پارک در برخی خیابان‌های مشهد!

به گزارش قدس خراسان، «برای چند ساعت پارک حاشیه‌ای ۸۵ هزار تومان پرداخت کردم. این چه وضعی است؟»، «دو ساعت در خیابان قائم احمدآباد که یک خیابان فرعی محسوب می‌شود، ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان هزینه پارک حاشیه‌ای برایم پیامک شده است! لطفاً رسیدگی کنید»، « برای ۵۰دقیقه پارک در حاشیه خیابان فلسطین ۷ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه پارک برایم آمده است. این چه وضعی است؟ بر چه اساسی این هزینه‌ها کسر می‌شود؟» این پیام‌ها نمونه‌ای است از گلایه‌های هر روزه  شهروندان مشهدی که به تحریریه قدس خراسان می‌رسد.

طبق اعلام شهرداری، شیوه محاسبه هزینه پارک حاشیه‌ای برای معابر مختلف الف، ب و ج متفاوت است؛ اما چگونه بدانیم چه خیابانی در کدام دسته قرار می‌گیرد؟

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری و نوآوری شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان در این مورد می‌گوید: همه ﻣﻌﺎﺑﺮ ﭘﺎﺭک ﺣﺎﺷﻴﻪ‌ﺍی، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ترافیکی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻮﺭﺍی ﻫﻤﺎهنگی ترافیک ﺍﺳﺘﺎﻥ(ﻫﻤﺘﺎ) ﺩﺭ ﺩﻭ ﻧﻮﺑﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺎﺭک ﺣﺎشیه‌ای ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ» ﻣﺼﻮﺏ شدﻩ، ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻟﻒ، ﺏ ﻭ ﺝ تقسیم‌بندی شده‌اند.

بار ترافیکی ملاک دسته‌بندی الیت است

سید جلال‌الدین حسینی واعظ ادامه می‌دهد: ﻣﻌﺎﺑﺮ (الف) ﺷﺮﻳﺎﻥ‌ﻫﺎی اصلی محسوب می‌شوند؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ بولوار ﺍﺣﻤﺪﺁﺑﺎﺩ و خیابان ﺍﻣﺎﻡ خمینی(ره) ﻳﺎ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺟﻤﻊ ﻭ ﭘﺨﺶ‌ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﻳﺎﻥ‌ﻫﺎی اصلی ﻣﺘﺼﻞ هستند و ﺩﺭ بیشتر ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺭﺍی ترافیک ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﮔﺮﻩ ترافیکی هستند؛ از جمله ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ‌های ﭘﺮﺳﺘﺎر و قائم در احمدآباد که به خاطر وجود مطب‌های پزشکی ترافیک زیادی دارند. وی ﻣﻌﺎﺑﺮ (ﺏ) را شامل ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ‌ﻫﺎیی می‌داند ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﺑﺎﺭ ترافیکی ﻛﻤﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ (ﺍﻟﻒ) ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺴﺘﻪ ﻣﺮﻛﺰی ترافیکی ﺷﻬﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ که به عنوان نمونه می‌توان به خیابان جانباز اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری و نوآوری شهری شهرداری مشهد اظهار می‌کند: ﻣﻌﺎﺑﺮ(ﺝ) مانند خیابان هنرستان، ﺑﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ‌ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﺑﺎﺭ ترافیکی ﻛﻤﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ (ﺏ) ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ (ﺏ) ﺍﺯ ﻫﺴﺘﻪ ترافیکی ﺷﻬﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻃﻼﻕ می‌شود.

حسینی واعظ متذکر می‌شود: ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۱۴۰۲ ﺷﻮﺭﺍی ﺍﺳﻼمی ﺷﻬﺮ، ﻧﺮﺥ ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ (ﺍﻟﻒ) ۳۶ هزار و ۲۵۰ ریال ﺑﻪ ﺍﺯﺍی ﻫﺮ ﻧﻴﻢ ﺳﺎﻋﺖ است ﻛﻪ در نیم ساعت چهارم توقف خودرو معادل تعرفه پایه به اضافه ۱۵درصد می‌شود یعنی عدد ۴۱هزار و ۶۸۸ ریال و مجموع هزینه توقف خودرو به مدت ۲ ساعت به همراه  ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده برابر با عدد ۱۶۹هزار و ۹۰۴ ریال می‌شود.

خوداظهاری باعث تخفیف می‌شود

وی عنوان می‌کند: شهروندان محترم با استفاده از نرم‌افزار «شهرمن» و با ثبت خوداظهاری توقف خودرو خود در معابر حاشیه‌ای می‌توانند در هر ماه برای ۱۰ ساعت نخست توقف خودرو از تخفیف ۹۰ درصدی و برای توقف‌های مازاد بر ۱۰ساعت از تخفیف ۳۰ درصد بهره‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری و نوآوری شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که نحوه محاسبه هزینه پارک حاشیه‌ای از لحظه اول که یک خودرو در کنار یکی از خیابان‌های (الف، ب و ج) پارک می‌شود، تا پنج ساعت توقف چگونه صورت می‌گیرد، تشریح می‌کند: نحوه محاسبه هزینه پارک حاشیه‌ای تا پنج ساعت توقف به تفکیک گروه‌بندی معابر (الف، ب و ج) مطابق جدول شماره ۱ است. 

بیش از ۵۰ هزار تومان برای ۵ ساعت پارک در خیابان!

مشوق‌های در نظر گرفته شده برای بهای خدمات پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۲

حسینی واعظ بیان می‌کند: پس از پایان توقف خودرو و زمانی که هزینه کل توقف برای شهروند در نرم‌افزار محاسبه می‌شود، در صورتی که مانده اعتبار پلاک شهروند مثبت باشد (یک ریال و بیشتر) هزینه تعرفه پارک حاشیه‌ای شامل ۳۵درصد تخفیف می‌شود. به عنوان مثال توقف خودرو به مدت دو ساعت در خیابان احمدآباد با تعرفه (الف) با اعتبار پلاک مثبت بر اساس جدول شماره ۲ محاسبه می‌شود. 

بیش از ۵۰ هزار تومان برای ۵ ساعت پارک در خیابان!

وی در خصوص دومین شکل از مشوق‌های تخفیفی پارک حاشیه‌ای می‌گوید: شهروندان با استفاده از نرم‌افزار «شهرمن» و با ثبت خوداظهاری توقف خودرو خود در معابر حاشیه‌ای در هر ماه برای ۱۰ ساعت نخست توقف خودرو از تخفیف ۹۰ درصدی و برای توقف‌های مازاد بر ۱۰ ساعت از تخفیف ۳۰درصد می‌توانند بهره‌مند شود. به عنوان مثال توقف خودرو به مدت دو ساعت در خیابان احمدآباد با تعرفه (الف) در حالت ثبت خوداظهاری متناسب با جدول شماره ۳ است. 

بیش از ۵۰ هزار تومان برای ۵ ساعت پارک در خیابان!

سومین نوع تخفیف‌های پارک حاشیه‌ای که مدیر عامل شرکت توسعه فناوری و نوآوری شهری شهرداری مشهد به آن اشاره می‌کند، شارژ پلاک از طریق درگاه‌های غیرحضوری و به صورت الکترونیکی است که موجب می‌شود شهروندان تا ۲۰درصد شارژ مازاد بر مبلغ دریافت کنند. به عنوان مثال اگر شهروندی خودرواش را به مدت دو ساعت در خیابان احمدآباد که جزو معابر درجه (الف) است، پارک کند و شارژ غیرحضوری انجام داده باشد، مطابق با جدول شماره۴ محاسبه می‌شود. 

بیش از ۵۰ هزار تومان برای ۵ ساعت پارک در خیابان!

افزایش قیمت الیت استفاده از خودروهای شخصی را کاهش می‌دهد؟

در حالی که شاهد نارضایتی روز افزون شهروندان از افزایش بهای پارکینگهای حاشیه ای در شهر مشهد هستیم، مهدی ناصحی، عضو شورای شهر مشهد چندی پیش در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان یکی از راههای جبران هزینه رایگان کردن بهای بلیط اتوبوس در این کلانشهر را افزایش بهای پارک حاشیه ای برشمرد!

از طرفی رئیس کمیسیون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزایش بهای پارک حاشیه‌ای را گامی در راستای کاهش استفاده از خودروهای شخصی عنوان می‌کند و می‌گوید تلاش ما بر این بوده که توقف‌های اضطراری و کوتاه‌مدت مردم به سهولت صورت گیرد و توقف‌های طولانی مشمول پرداخت هزینه باشد تا مردم به استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی تشویق شوند؛ حالا چند سؤال مهم مطرح می‌شود، نخست اینکه آیا پژوهشی در خصوص اثربخشی این روش هزینه‌بر برای کاهش ترافیک و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شده است؟

پرسش دوم اینکه اگر به واقع این افزایش قیمت موجب افزایش اقبال مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی شود، آیا ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس و مترو این ظرفیت را دارد یا خیر؟ چیزی که از شواهد و قرائن و حتی اظهارات اعضای شورای شهر مشهد برمی‌آید، کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در مشهد است. شورای شهر مشهد چه تدبیری دارد؟

سوم اینکه وقتی طبق اظهارات رییس کمیسیون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد  هزینه های اجرای این طرح بیشتر از درآمد آن است، آیا روش دیگری برای مدیریت پارک حاشیه ای وجود ندارد که هم شهروند متضرر نشود هم شهرداری متحمل هزینه اضافی نشود؟

خبرنگار: معصــومـه مـؤمـنیـان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.