۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 891121

اگرچه قرار نیست وزیر خزانه داری آمریکا در سفر به چین با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین دیدار کند، اما انتظار می رود که ا با معاون نخست وزیر شورای دولتی گفتگو کند.

وزیر خزانه داری آمریکا عازم چین شد

به گزارش قدس آنلاین، «جانت یلن»، وزیر خزانه داری ایالات متحده به پکن سفر کرد تا با مقامات عالی رتبه چینی دیدار کند.

اگرچه وزیر خزانه داری آمریکا قرار نیست با «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین دیدار کند، اما انتظار می‌رود که او با «هی لیفنگ»، معاون نخست وزیر شورای دولتی چین گفتگو کند.

این سفر پیشتر توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده در ۲ ژوئیه اعلام شده بود و روز بعد یلن با سفیر چین در واشنگتن دیدار کرد تا در مورد طیف وسیعی از مسائل اقتصادی دوجانبه قبل از سفر خود گفتگو کند.

قرار است در دستور کار این مذاکرات همکاری در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به بدهی‌های جهانی، مشکلات تغییرات آب و هوایی، مسائل کلان اقتصادی و مسائل مربوط به روابط دوجانبه مورد بحث قرار گیرد. جدای از آن، هدف اصلی این سفر ایجاد کانال‌های ارتباطی بین مقامات اقتصادی دو کشور عنوان شده است.

دو روز پیش، در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در سفر وزیر خزانه داری به چین آمده بود: «سفر وزیر یلن به چین به دنبال دستور رئیس جمهور آمریکا، [جو] بایدن پس از دیدار با رئیس جمهور [چین] شیء [جین پینگ] در نوامبر گذشته برای تعمیق ارتباط بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از جمله در مورد اقتصاد کلان جهانی و تحولات مالی انجام می‌شود.»

در ادامه بیانیه آمده بود: «وزیر یلن در پکن درباره اهمیت دو کشور به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان برای مدیریت مسئولانه روابط، ارتباط مستقیم در مورد زمینه‌های نگرانی و همکاری با یکدیگر برای رسیدگی به چالش‌های جهانی با مقامات جمهوری خلق چین گفتگو خواهد کرد.»

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، واشنگتن از سه اصل برای ایجاد روابط اقتصادی خود با پکن پیروی می‌کند:

«اول، ما به دنبال تأمین منافع امنیت ملی خود همراه با منافع متحدانمان و حمایت از حقوق بشر از طریق اقدامات هدفمندی هستیم که هدف آنها کسب مزیت اقتصادی نیست. دوم اینکه تلاش داریم تا نوآوری و فرصت‌های اقتصادی برای کارگران و مشاغل آمریکایی گسترش یابد و در نهایت، ما همچنین به دنبال همکاری در مورد چالش‌های جهانی فوری مانند تغییرات آب و هوا و مشکلات بدهی هستیم.»

پیشتر در ماه گذشته در حد فاصل ۱۸ تا ۱۹ ژوئن، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده از پکن دیدار و با اعضای رهبری چین گفتگو کرده بود. در آن زمان بلینکن گفته بود که تعدادی دیگر از نمایندگان دولت آمریکا نیز در آینده نزدیک به چین سفر خواهند کرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پس از آن سفر اعلام کرد که از «چین گانگ»، وزیر امور خارجه چین برای سفر به واشنگتن دعوت کرده است و دیپلمات ارشد چین نیز این دعوت را پذیرفته است. سفر ماه گذشته بلینکن به پکن اولین سفر دیپلمات ارشد آمریکا به چین از اکتبر ۲۰۱۸ بود.

برنامه ریزی برای سفر وزیر خزانه داری آمریکا به چین در حالی است که طبق گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا مشغول بررسی وضع محدودیت‌های جدیدی بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین است. محدودیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا حتی فروش تراشه‌های A۸۰۰ بدون مجوز صادراتی را به چین ممنوع می‌کند. پس از انتشار این خبر ارزش سهام انویدیا بیش از ۲ درصد کاهش یافت و از سوی دیگر بهای سهام AMD نیز ۱.۵ کمتر شد. طبق گزارش منتشر شده، وزارت بازرگانی آمریکا بارگیری محموله‌های تراشه انویدیا و دیگر تراشه سازان به مشتریان در چین را از اوایل ماه جولای ممنوع می‌کند. انویدیا، میکرون و ای ام دی جزو تراشه سازان آمریکایی هستند که گرفتار تنش میان دولت جوبایدن (رئیس جمهور آمریکا) و چین شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.