روزنامه چاینا دیلی در گزارشی درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید کرد که عضویت تهران فرصت‌های جدیدی را برای تبادلات این کشور با دنیای بیرون و ثبات منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد.

چاینا دیلی: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه چاینا دیلی در گزارش خود به بررسی تاثیرات عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای که روز سه‌شنبه به‌طور رسمی انجام گرفت از دیدگاه کارشناسان پرداخت و نوشت: تحلیلگران بر این باورند که این رویداد چشم‌انداز جدیدی را برای ایران و سازمان شانگهای فراهم می‌کند.

مهران کامروا، استاد دانشگاه جورج تاون در قطر در گفت‌وگو با چاینا دیلی اظهار داشت: ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای از چندین جنبه یک تحول مهم به شمار می‌آید. این عضویت در راستای سیاست «نگاه به شرق» ایران است که در آن تهران بر روابط با کشورهای غیر غربی در حوزه‌های دیپلماسی، بازرگانی و همکاری‌های امنیتی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: عضویت ایران همچنین امکان تعامل و تجارت بهتر تهران با کشورهایی را افزایش می دهد که «در سرپیچی از تحریم‌های جامع و تحت رهبری ایالات متحده» مایل به تعامل با ایران هستند.

عضویت کامل ایران در بیست و سومین نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای که روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به تصویب رسید و به روند تقریبا دو ساله‌ای که پیشتر در بیست و یکمین نشست این سازمان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود، پایان داد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و اکنون ایران هستند.

مهران کامراوا همچنین گفت که ایران خود را به عنوان یک کاتالیزور مهم در تقویت ترتیبات جهانی می‌بیند که جایگزینی برای به اصطلاح «اجماع واشنگتن» است. برای تهران، این جایگزین در بریکس، به ویژه در چین و روسیه و اکنون سازمان همکاری شانگهای لنگر انداخته است.

بریکس که در ژوئن ۲۰۰۹ با نام بریک تأسیس شد، مخفف اسامی کشورهای در حال توسعه شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۱ به عضویت آن درآمد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در اجلاس روز سه‌شنبه شانگهای گفت که کشورش معتقد است، سازمان همکاری شانگهای از موقعیت ممتازی در پیشبرد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است.

آرهاما صدیقه، تحلیلگر خاورمیانه و محقق در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام آباد پاکستان به چاینا دیلی گفت: شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۱، چین و ایران قرارداد همکاری ۲۵ ساله، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند نفت امضا کردند که رسما ایران را وارد «طرح کمربند و جاده» یا BRI کرده است.

به گفته او، این یک گام مهم در پازل کلی توسعه منطقه‌ای است و همچنین جالب است که شاهد نزدیکی ایران و عربستان با میانجی‌گری چین در اوایل سال جاری بودیم.

این کارشناس افزود: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای مهم است، چراکه نشان دهنده تعهد این سازمان به تقویت همکاری بین کشورهای مختلف و تلاش برای آینده‌ای بهتر است.

مهران کامراوا علاوه‌براین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه برخی کشورهای جهان تاکید کرد که عضویت در سازمان همکاری شانگهای به همه کشورهای عضو این امکان را می‌دهد تا ابزارهای جایگزینی برای تجارت و بازرگانی ابداع کنند که این تحریم‌ها را حتی کمتر مؤثر می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.