مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم گفت: سیاست وزیر علوم ادغام دانشگاه‌های زیر یک هزار نفر جمعیت دانشجو با دانشگاه‌های بزرگ در نزدیکی آن‌ها است.

براساس سیاست وزارت علوم؛ دانشگاه‌های زیر هزار دانشجو با دانشگاه‌های بزرگ ادغام می شوند

ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم دومین دوره آموزشی «سبک زندگی ایرانی اسلامی» گفت:‌ دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی متولی سلامت جسمانی و همچنین سلامت روانی مجموعه دانشجویان دانشگاه‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مهمی در دستور کار فعالیت‌های این دفتر قرار دارد، تصریح کرد: باید ساختار اداری و چارت تشکیلاتی متناسب با نظام مسائل جسمانی و نظام مسائل روانی و اجتماعی دانشگاه‌ها کشور ایجاد کنیم تا آن چیزی که شما برای کارها و فعالیت‌های خود نیاز دارید، تسهیل شود.

وی با بیان اینکه وزیر علوم در ۱۹ فروردین امسال، ساختار اداری و چارت تشکیلاتی جدید مراکز مشاوره را ابلاغ کردند و دکتر قدوسی‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر، نخستین رئیس دانشگاهی بود که این مهم را اجرایی کرد، گفت: امیدوارم سایر دانشگاه‌های کشور هر چه سریع‌تر به سمت و سوی اجرایی کردن این ابلاغیه وزارتخانه، حرکت کنند.

مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ارتقای کارشناسان مراکز مشاوره در چارت تشکیلاتی جدید فراهم و در این ساختار جدید، چهار رئیس اداره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما ارتقای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها به مراکز، سلامت، ایمنی و محیط زیست است، گفت: این طرح دارای اشکالات جزئی است که در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم. ضمن‌آنکه در حال رایزنی و هماهنگی با معاونت پژوهشی وزارت علوم برای ایمنی آزمایشگاه‌ها بوده تا به یک جمع‌بندی روشن برسیم.

دکتر نعیمی افزود: هم‌اکنون در بیش از ۴۰ دانشگاه کشور مراکز مشاوره و مراکز بهداشت، جدا از همدیگر فعالیت می‌کنند و در ۷۰ دانشگاه نیز با یکدیگر ادغام شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان و فعالیت اثربخش در دانشگاه باید حداقل شرایط لازم فضای فیزیکی وجود داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه سیاست وزیر علوم ادغام دانشگاه‌های زیر یک هزار نفر جمعیت دانشجو با دانشگاه‌های بزرگ در نزدیکی آن‌ها است، هم‌اکنون ۱۱۷ دانشگاه در کشور وجود دارد که بنده طی ۲۱ ماه گذشته از ۵۱ دانشگاه بازدید داشته‌ام.

مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در این بازدیدها به ساختار و تصاویر ذهنی روشنی از دانشگاه‌ها رسیده‌ام، بیان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها فاقد فضا و ساختار فیزیکی مناسب برای ایجاد مراکز مشاوره و بهداشت هستند و در نتیجه تلاش ما باید این باشد که کمک کنیم تا این ساختارهای فیزیکی و اداری ایجاد شود.

وی امکانات و تجهیزات حداقلی در حوزه مراکز بهداشت و درمان به‌ویژه در زمینه انجام سنجش سلامت را مهم برشمرد و افزود: اگرچه نیازهای بیشتری برای ایجاد این مراکز وجود دارد ولی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره و بهداشت باید امکانات حداقی وجود داشته باشد.

نعیمی به موضوع نیروی انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: ماده ۳۶ قانون جوانی جمعیت، دانشگاه‌ها را ملزم به تأسیس مراکز مشاوره و سبک زندگی کرده است. متناسب با این درخواست قانونی، سازمان امور اداری و استخدامی باید زمینه را برای جذب نیروی انسانی در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها فراهم کند. ما نزدیک به یک‌سال این مهم را پیگیری کردیم و هنوز به نتیجه نرسیده است ولی از پا نیفتاده و امیدواریم به‌زودی در این زمینه، گشایشی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین همکاران مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و انتقال تجربیات بین دانشگاه‌های مختلف از اهداف اصلی این دوره سه روزه در دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت: در کنار هم به مسائل روانی، اجتماعی و جسمانی که دانشجویان با آن درگیر هستند می‌پردازیم و البته این مهم نیاز به سطح دانش و راهکارهای جدید برای مقابله دارد. همانطوری که دکتر معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به‌درستی گفتند، وقتی منابع معرفت‌شناختی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی ما با هم «منابع دیگر دانشگاه‌های دنیا» فرق می‌کند، پس مسیر و نقطه مطلوب که باید به آن برسیم نیز متفاوت است.

نعیمی در همین رابطه یادآور شد: در دنیا می‌گویند چه چیزهایی منابع دانش انسان است؛ مانند عقل، تجربه و حواس که ما در رویکرد دینی می‌گوییم، این موارد هست ولی وحی را نیز به آن اضافه می‌کنیم و در نتیجه رویکرد و مسیر حرکت متفاوت است، پس باید دانش روزآمد، متناسب با فهم جدید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم انسانِ دچار مسئله را تغییر دهیم. می‌خواهیم فرد متکبر، خودباخته و خودشیفته را تبدیل به انسانی متعالی و دارای ویژگی‌های متعدد انسانی با رویکرد دینی کنیم، پس به نیروی انسانی با دانش جدید و آموزش‌های متناسب و دارای اهداف روشن، نیاز داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.