بذر هیبریدی ملون و خربزه که توسط پژوهشگران دانشگاه تهران تولید و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، با حضور رئیس دانشگاه تهران و استاندار البرز رونمایی شد.

بذر هیبریدی ملون و خربزه توسط پژوهشگران دانشگاه تهران تولید شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید محمد مقیمی؛ رئیس دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از محصول تجاری‌سازی‌شده بذر هیبریدی ملون و خربزه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، با ابلاغ مأموریت تولید و تجاری‌سازی بذرهای هیبریدی محصولات کشاورزی مختلف به دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، تأکید کرد: تولید بذرهای هیبریدی متناسب با شرایط اقلیمی کشور، تضمین‌کننده امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری کشاورزی است و با توجه به زمان‌بر بودن اینگونه پروژه‌های تحقیقاتی، ضمن حمایت همه‌جانبه، لازم است برنامه و سازوکارهای دائمی برای اینگونه پروژه‌ها طراحی شود.

مقیمی گفت: از آنجا که حضرت امام خمینی(ره)، کشاورزی را به عنوان محور استقلال کشور قلمداد می‌کردند و رهبر عزیز انقلاب اسلامی نیز با تأکید بر بحث امنیت غذایی، همواره گوشزد می‌کنند که کشاورزی یک حوزه مهم، کلیدی و استراتژیک برای توسعه و امنیت پایدار کشور است، ما دانشگاهیان وظیفه داریم از ظرفیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برای تحقق این رویکرد راهبردی بهره بگیریم.

عدم مدیریت یکپارچه منابع؛ مهمترین مشکل حوزه کشاورزی در کشور

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هر چند پیشرفت‌ها در عرصه کشاورزی قابل انکار نیست ولی در مقایسه با پیشرفت‌های جهانی در این زمینه، جای کار بسیاری داریم؛ تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مردم که بعضاً از دانشگاهیان پرسش می‌کنند، این است که چرا با وجود ظرفیت موجود در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مزیت‌های مهم کشور و همچنین نگاه استراتژیک نظام به این حوزه، اما نقش کشاورزی در تولید ناخالص ملی، توسعه کسب‌وکارها و خودکفایی محصولات به اندازه مورد انتظار نیست.

مقیمی، عدم مدیریت یکپارچه منابع و امکانات را حلقه مفقوده و مهمترین مشکل حوزه کشاورزی در کشور دانست و اظهار کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های خوبی که در کشور به لحاظ اقلیم چهارفصل، اعضای هیئت علمی متخصص، سابقه و قدمت دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و دیگر ظرفیت‌های فوق‌العاده در زمینه کشاورزی وجود دارد و مقامات ارشد کشور هم روی آن تأکید دارند اما خروجی آن متناسب با انتظاراتمان نیست، بهره‌وری در کشاورزی در پایین‌ترین سطح قرار دارد و امنیت غذایی آنگونه که شایسته است تأمین نشده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت‌های استان البرز و ظرفیت دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، گفت: با همت و اراده مسئولان استان البرز همه چیز آماده است که بتوانیم یک اتفاق مهم را رقم بزنیم. در ستاد دانشگاه تهران آماده هرگونه همکاری هستیم و وقتی در شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌» صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم و رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهیم، تلاش‌مان این است که تمرکزمان را بر روی حل مسائل کلیدی جامعه قرار دهیم و با حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در خدمت جامعه باشیم.

وی تأثیرگذاری نهاد علم بر ارتقای حوزه کشاورزی را مستلزم اتصال کشاورزی با فناوری‌های جدید دانست و گفت: به نظر می‌رسد این تفکر و احساس نیاز به علم و فناوری که در عامه مردم ایجاد شده است، یک فرصت برای دانشگاه است. با عنایت به اینکه استان البرز ظرفیت‌های مناسبی برای استقرار آزمایشگاه‌های کشاورزی و فناوری‌های مربوطه دارد، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی هم مزیت ویژه‌ای برای این استان ایجاد کرده و مدیریت اجرایی استان نیز با همت و اراده بدنبال بهره‌برداری از این ظرفیت‌هاست، همگی باید تلاش کنیم از این فرصت برای توسعه استان و کل کشور حداکثر بهره را ببریم.

حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان با ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه کشاورزی

مقیمی در پایان ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت علمی دانشگاه تهران و با همکاری مسئولان استان البرز بتوانیم ایده قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی دانش‌بنیان را که چندی پیش از طرف دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مطرح شده است، با موفقیت به مرحله اجرا درآوریم و بتوانیم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مربوط به حوزه کشاورزی را توسعه داده و با تولید محصولات دانش‌بنیان کشاورزی، در زمینه ارتقای بهره‌وری کشاورزی، امنیت غذایی و اشتغال بخش عظیمی از فارغ‌التحصیلان این حوزه گام مهمی برداریم.

واردات بذر و نهاده‌ها سالانه بیش از 300 میلیون دلار ارزبری برای کشور دارد

دکتر محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه واردات بذر و نهاده‌ها سالانه بیش از 300 میلیون دلار ارزبری برای کشور دارد، گفت: تلاش محققان دانشگاه تهران برای تولید بذرهای مورد نیاز، کشور را از وابستگی در این حوزه نجات می‌دهد و موجب صرفه‌جویی ارزی در کشور می‌شود.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: این تحقیقات ادامه خواهد داشت تا بتوانیم نیازهای کشور را در سایر بذرها نیز برطرف کرده و کشور را از وابستگی به واردات بی‌نیاز کنیم.

وی یکی از مأموریت‌های دانشگاه تهران را مشارکت و همکاری در امنیت غذایی پایدار کشور دانست و گفت: با توجه به سابقه علمی و تاریخی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، این مأموریت بر عهده این دانشکدگان گذاشته شده است.

امنیت ملی کشورها به امنیت غذایی گره خورده است

ابراهیم‌زاده موسوی با تأکید بر اهمیت موضوع امنیت غذایی گفت: امروز امنیت غذایی کشورها به امنیت ملی آنها گره خورده است. در بحث امنیت غذایی، بحث نهاده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و تولید این نهاده‌ها تنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و با مشارکت استادان و دانشجویان امکان‌پذیر می‌شود.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه امنیت غذایی و زیستی دانش‌بنیان در استانداری البرز، یکی از وظایف اصلی این قرارگاه را تولید نهاده‌ها عنوان کرد که استان البرز را هاب تولید نهاده‌های کشور می‌کند تا به عنوان پشتیبان کشاورزی کشور باشد.

وی تأکید کرد: ما نیز در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به دانش‌بنیان‌ها در حوزه کشاورزی، این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا هم بتوانیم از ظرفیت اعضای هیئت علمی و دانشجویان استفاده کنیم و هم بتوانیم کشور را در زمینه نهاده‌ها از وابستگی نجات دهیم.

دکتر عباسعلی زالی، دارنده نخستین نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت جایگاه علمی استان البرز در حوزه کشاورزی، گفت: باید از ظرفیت مراکز متعدد تحقیقاتی مستقر در استان برای رفع نیازهای بخش کشاورزی بویژه نهاده‌ها استفاده شود.

وی افزود: در تولید علم در جهان رتبه 14 را داریم ولی رتبه ما در استفاده از علم 118 جهان است. باید علم از کتاب و دانش صرف به علم کاربردی تبدیل شود تا بتوانیم نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را برطرف کنیم.

جزئیات تجاری‌سازی بذر هیبریدی توسط محققان دانشگاه تهران

دکتر فروزنده سلطانی صالح‌آبادی؛ دانشیار دانشگاه تهران نیز در این مراسم از به ثمر نشستن تجاری‌سازی بذر هیبریدی ملون و خربزه توسط محققان دانشگاه تهران خبر داد و گفت: کیفیت گوشت، مقاومت به برخی از بیماری‌ها، عملکرد زودرسی بالا، ماندگاری بالا و تحمل دمایی پایین از مزیت‌های محصول تولید شده از بذر هیبریدی است.

سلطانی صالح‌آبادی، عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و مجری طرح تولید بذر هیبریدی ملون و خربزه، ضمن ارائه گزارشی از فرایند تولید و تجاری‌سازی این بذر، گفت: با توجه به اینکه خربزه و طالبی بومی ایران هستند ما دارای ذخایر ارزشمندی در این زمینه هستیم که باید روی این گونه‌ها کار می‌کردیم.

وی افزود: در گفت‌وگو با کشاورزان و دریافت مشکلات متوجه شدیم برخی از منابع خوب و ارزشمند باید از نظر ژنتیکی اصلاح و بهبود پیدا کنند بنابراین این پروژه را به همت گروه باغبانی دانشگاه تهران طراحی و اجرا کردیم.

این دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی در انجام این پروژه، گفت: از تجارب دو مؤسسه تحقیقاتی در اسپانیا و آلمان استفاده کردیم و در نهایت به هیبرید مطلوب دست پیدا کردیم. بعد از ثبت در مؤسسه گواهی ثبت بذر کرج و پس از دو سال آزمایشاتی که برای یکنواختی و پایداری انجام شد، این بذرها با موفقیت گواهی ثبت دریافت کردند، به مرحله تجاری‌سازی رسیدند و با ثبت و آغاز تجاری‌سازی، تولید انبوه این بذر در کشور آغاز می‌شود.

سلطانی، کیفیت گوشت، مقاومت به برخی از بیماری‌ها، عملکرد زودرسی بالا، ماندگاری بالا و تحمل دمایی پایین را از مزیت‌های طالبی و ملون تولید شده از بذر هیبریدی برشمرد و گفت: مقاومت به دمای پایین در بحث صادرات دارای اهمیت است که در دوره حمل و نقل که باید در دمای پایین صورت گیرد کیفیت محصول کاهش پیدا نمی‌کند.

وی همچنین ماندگاری و عدم کاهش وزن بعد از برداشت را یکی دیگر از مزیت‌های محصول تولیدی از بذر هیبریدی برشمرد. صرفه‌جویی ارزی موضوع دیگری بود که سلطانی به آن اشاره و افزود: با تأمین بخشی از نیاز داخلی، از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.