رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا از توافق ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو استقبال کردند.

واکنش آمریکا به توافق ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو

به گزارش قدس آنلاین، آمریکا به توافق ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

پس از آنکه دبیرکل ناتو از توافق ترکیه برای پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی خبر داد، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا علام کرد که این کشور آماده همکاری با اردوغان برای تقویت دفاع و بازدارندگی در منطقه یورو آتلانتیک است.

بایدن گفت: «از تعهد اردوغان برای کمک به انتقال پروتکل الحاق سوئد به ناتو و کمک به تصویب آن در پارلمان ترکیه استقبال می‌کنم.»

بایدن همچنین افزود که مشتاقانه منتظر استقبال از نخست وزیر سوئد به عنوان سی و دومین متحد ناتو هستم.

همچنین وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که از تعهد ترکیه برای کمک به عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که پیوستن سوئد به ناتو امنیت اروپا را تقویت خواهد کرد و باعث خواهد شد تا ناتو بهتر از گذشته با تهدیدات مشترک علیه اعضا همکاری کند.

ساعاتی پیش از این، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ترکیه با حمایت از سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کرده است. حمایتتی که تحولی بزرگ در آستانه نشست ناتو به شمار می‌رود.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر پیشنهاد کرده بود که سوئد تنها در ازای هموار کردن مسیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می‌تواند به ناتو بپیوندد.

اردوغان بیش از یک سال است که در مسیر پیوستن سوئد به ناتو به دلیل نگرانی‌های متعدد امنیتی خود ممانعت ایجاد کرده است.

استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در ویلنیوس، لیتوانی، پس از دیدار با اردوغان و نخست وزیر سوئد گفت که رئیس جمهور ترکیه «توافق دارد پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ملی بزرگ ارسال خواهد کرد و از نزدیک با اعضای پارلمان برای اطمینان از تصویب این طرح همکاری خواهد کرد.»
اگرچه کنار رفتن مخالفت اردوغان یک گام بزرگ رو به جلو برای عضویت سوئد در ناتو است، اما به این معنا نیست که سوئد بلافاصله عضو بعدی ائتلاف ناتو خواهد شد.

استولتنبرگ جدول زمانی مشخصی را برای زمانی که اردوغان این سند را به پارلمان ترکیه منتقل می‌کند، ارائه نکرد و پارلمان ترکیه باید به تصویب آن رأی دهد.

استولتنبرگ در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چه زمانی می‌توان انتظار داشت که سوئد رسماً به عضویت ناتو درآید، گفت که این به ترکیه بستگی دارد.

استولتنبرگ گفت که هر مجلس و هر پارلمانی یکپارچگی و جدول زمانی خاص خود را دارد، بنابراین من از اینکه رئیس جمهور به صراحت گفته است که با پارلمان برای اطمینان از تصویب کار خواهد کرد، استقبال می‌کنم، اما دقیقاً نمی دانم که چه زمانی باید توسط پارلمان ترکیه اعلام شود.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری خود همچنین خاطرنشان کرد که سوئد و ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد. وی گفت: «به عنوان بخشی از این روند، سوئد قانون اساسی خود را اصلاح کرد، قوانین خود را تغییر داد، همکاری‌های ضد تروریسم خود را به طور قابل توجهی علیه پ.ک. ک گسترش داد و صادرات تسلیحات به ترکیه را از سر گرفت.»

ناتو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست استولتنبرگ، ترکیه و سوئد تعهدات دیگری نیز در قبال هم اتخاذ کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که دو کشور توافق کردند به همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه دهند و ناتو یک هماهنگ کننده ویژه جدید برای مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد. سوئد و ترکیه همچنین توافق کردند که همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش دهند.

علاوه بر این، سوئد فعالانه از تلاش‌ها برای تقویت مجدد روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

همچنین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا که قرار است عصر سه شنبه با اردوغان دیدار کند، از تعهد رئیس جمهور ترکیه برای همرهای و حمایت از عضویت سوئد در ناتو استقبال کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.