معاون آموزشی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه گفت: دانشجوی کارشناس ارشد این موسسه موفق به طراحی و ساخت دست هوشمند سایبرنتیکی با امکان تحرک تمام انگشتان دست شد.

دست هوشمند سایبرنتیکی در ساوه طراحی و ساخته شد

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله سالمی اظهار کرد: این دست مصنوعی هوشمند با کمک وشمند سیگنال های دریافتی از بدن، فعال شده و توانایی انجام کارهای روزمره از جمله تحرک تمامی انگشتان دست هوشمند را به فردی که فاقد انگشتان دست است می‌دهد .

وی با اشاره به اینکه سید مهرداد شاهرخ کارشناس ارشد رشته مهندسی پزشکی این دست هوشمند را طی 6 ماه با راهنمایی مهدی طاهری، رضا پیمانفر و یوسف یاسی اساتید موسسه آموزش عالی انرژی طراحی و ساخته است اضافه کرد: این دانشجو هم اکنون مراحل ثبت اختراع این ایده خود را دنبال می کند.

سالمی افزود: بر اساس اعلام شاهرخ، این طرح در آینده کاملا هوشمند خواهد شد و توانایی انتقال احساس دمای مختلف از پروتز به بدن را فراهم خواهد کرد و سازنده در پی آن است تمامی اتصالات و شیوه انتقال اطلاعات از طریق کابلها را حذف و امواج بی سیم را جایگزین آن کند.

طراح این دست که از آتشنشانان ایستگاه آتش‌نشانی شهرصنعتی کاوه بوده که ایده این طراحی بعد از عملیات نجات فردی که دستش زیر دستگاه از بین رفته بود در ذهن اون شکل گرفته است نیز  گفت: در همان موقع سوالی در ذهنم پیش آمد که فرد مصدوم بعدها چگونه زندگی خواهد کرد .

«سیدمهرداد شاهرخ» افزود: در این خصوص پس از مطالعه متوجه شدم بعضی از کشورهای پیشرفته قدم های مفیدی در این خصوص برداشته و به مراحلی رسیده اند که میتوان با کمک بدن و فرمان گرفتن از عصب و عضله باقی مانده دست ، کاری کنند که این پروتز مصنوعی شروع به فعالیت کند.

وی در خصوص شیوه کار این دست گفت: طرح سیگنال های گرفته شده از عضلات ساعد و بدن را به هسته اصلی ارسال کرده و از طریق آن به سرور موتور های کاشته شده در پروتز منتقل می کند و موجب میشود انگشتان با حداکثر و حداقل فشار متحرک شوند و بتوانند اقدامات مورد نظر را انجام بدهند.

شاهرخ یاداور شد: از آنجایی که این پروژه در ابتدای راه است، در نظر داریم در آینده و در به روزرسانی های بعدی کلیه سیم کشی ها از مدار خارج و تکنولوژی وایرلس یا حداقل بلوتوث اضافه شود و در قدم بعدی احساس به پروتز اضافه شودبه عبارتی دستگاه یعنی توانایی داشته باشد که بتواند حرارت و دما را از نوک انگشتان به بدن فرد منتقل کند به فرض مثال با برداشتن لیوان بفهمد که این لیوان سرد یا گرم است .

موسسه آموزش عالی انرژی با هدف تدوین برنامه جامع انرژی در کشور و تعیین سهم و ظرفیت رشد سالیانه هر کدام در جهت تنوع بخشی به سید انرژی کشور و بهینه سازی طرق تولیدو مصرف افزایش انواع منابع تولید اصلاح الگوهای مصرف در صنعت ، ساختمان ، دانش ها و روش های صرفه جویی و استراتژیهای مربوط به تولید ،مصرف ، حقوق و مدیریت انرژی ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.