مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به ۱۷درصد آب‌های سطحی استان گفت: میزان مهار آب‌های سطحی در کشور ۵۰ درصد است که در استان این شاخص بسیار پایین است.

شاخص پایین مهار آب‌های سطحی در مازندران

به گزارش قدس آنلاین، حیدر داودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران امروز در دیدار با آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، با اشاره به اینکه نزدیک ۴.۵ میلیارد آب سطحی و ۱.۵ میلیارد آب زیرزمینی در استان وجود دارد، اظهار کرد: از این میزان ۶ میلیارد مترمکعب نیاز کل استان برای همه مصارف از شرب، کشاورزی و صنعت ۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است؛ به این معنا که مازندران جز استان‌هایی است که نیاز آبی را می‌تواند از منابع آب زیرزمینی و سطحی تامین کند.

وی با طرح این سوال که چرا با توجه به این حجم همه نگران هستیم نکند سدهای ما خشک شده و برای تأمین آب شرب دچار چالش شویم،گفت: در سنوات گذشته خیلی روی مهار آب توجه نشد، منابع آب در استان وجود دارد ولی اتفاقی که در سنوات اخیر افتاده این است که آب به‌صورت سیلاب از دسترس ما خارج می‌شود.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران ادامه داد: در گذشته به این دلیل که نوع بارندگی و وضعیت مصرف به گونه‌ای بوده که آب در دسترس مردم بوده و خیلی ضرورتی برای مهار آب احساس نشده، برای مسؤولان هم این‌گونه بوده که حس می‌کردند نیاز به سازه‌هایی برای مهار آب داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: با آب‌بندان‌ها و سدهای ساخته شده توانستیم ۱۷درصد اب‌های سطحی را مهار کنیم و در زمان نیاز به‌عنوان آب شرب یا کشاورزی استفاده می‌کنیم که نسبت به متوسط کشوری که عدد ۵۰ درصد بوده، خیلی پایین است.

داودیان با اشاره به بحث تغییرات اقلیمی،گفت: طی سال‌های اخیر نوع بارش متفاوت شده قبلا بارش‌ها نرمال بوده ولی اکنون نوع بارش به این صورت است با شدت بالا در مدت زمان کوتاه اتفاق می‌افتد که موجب بروز سیلاب شده و در نتیجه از دسترس خارج می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اقتصاد مازندران بر پایه کشاورزی است باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا کشاورزی پایدار داشته باشیم و مردم ما در مقابل خشکسالی و ترسالی با مشکل مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی با مدیریت در بحث آب به‌صورت میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است، تصریح کرد: در برنامه‌ریزی میان مدت قرار است مهار آب‌های سطحی از ۱۷ به ۳۰ درصد برسد که سد گلورد در مراحل پایانی خود بود و تا دهه فجر امسال افتتاح و آبگیری کنیم.

داودیان با اشاره به اینکه حفاری‌ها برای نصب سازه سد در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی ما این است این حفاری‌ها تا پایان شهریورماه انجام می‌شود که بتوانیم در دهه فجر به مرحله اجرا برسانیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آورد آبی نکارود که سازه سد گلورد ساخته شد، ماه‌های اسفند و فروردین است، گفت: امیدواریم تا ۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته باشیم و علاوه بر آن روی پل بالا که زیرقوسی است، کار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی سد هراز، افزود: این سد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این سد قادر به ذخیره‌سازی ۱۴ درصدی مهار آب‌های سطحی است که عدد بسیار بزرگی است و خیلی تلاش داریم طی دو یا سه سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

داودیان با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار، گفت: یکسری زمین‌های مازاد داریم که می‌توان از این ظرفیت می‌توان بهره‌گیری شود.

وی گفت: از جمله برنامه‌های درازمدت ما سد زارم‌رود است که ردیف آن اختصاص یافته که پیمانکار انتخاب شده و در حال انجام جاده دسترسی است و هنوز عملیات اجرایی سد شروع نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه سد دیگر سد سجادرود نیاز است سریع‌تر کلنگ‌زنی شود، ادامه داد: سد آزارود در منطقه چالوس و نوشهر داریم که باید سریع‌تر نسبت به اختصاص ردیف پروژه اقدام کنیم.

داودیان با اشاره به اینکه در کل استان در طول سال ۶۳۰ میلی‌متر بارندگی داریم که در غرب بیشتر و در شرق استان کمتر است، افزود: امسال این عدد به ۴۲۰ میلی‌متر رسید که اتفاق بدی برای کشاورزی رخ داده است که ضرورت دارد که در کنار سدها ۹ پروژه‌ آب‌رسانی تعریف کردیم.

وی یادآور شد: تاکنون همه منابع آب از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شده که در حال حاضر این منابع باتوجه به مصرف بالای سموم و نبود سیستم تصفیه فاضلاب آلوده است که به سمت آب‌های سطحی سوق یافتیم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره اجرای شبکه‌های آبیاری زهکشی در استان، گفت: در این بخش از ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی باید به شبکه آبیاری تجهیز باشد حدود ۵۰هزار هکتار از شبکه آبیاری زهکشی برخوردار است.

داودیان اضافه کرد: شبکه‌های آبیاری زهکشی گلورد، تجن، البرز و هراز در حال انجام است و حتی در برخی مناطق بهره‌برداری رسیده؛ به‌طوری‌که در خشکسالی توانسته کمک‌کننده باشد.

وی با اعلام اینکه امسال بارندگی ۱۴درصد نسبت به سال گذشته و نسبت به درازمدت حدود ۲۰درصد کاهش داریم، اظهار کرد: همچنین ذخایر برفی استان هم کاهش یافت که امسال در زمستان سال گذشته در بالادست سد شهید رجایی و سد گلورد شاهد کاهش چشمگیر ذخایر برفی بودیم که رودخانه‌های استان را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به احتمال خشک شدن ۷۶ هزار هکتار از شالیزارها از ابتدای امسال، اظهار کرد: این احتمال مربوط به اسفند ماه بوده که هشدار داده شده اگر مدیریت لازم صورت نگیرد این احتمال به قطعیت تبدیل خواهد شد.

داودیان با اشاره به بحث نوبت‌بندی در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: امسال باتوجه به بحث خشکسالی دریچه سدها را هم بازگشایی نکردیم و هم اطلاع‌رسانی خوبی کردیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر جلوگیری از کشت محصولات پرمحصول بوده که در این زمینه همکاری خوبی شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه د رحال حاضر احتمال تنش آبی به ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان رسید، اظهار کرد: در دشت هراز باوجود اینکه پیش‌بینی خسارت می‌رفت توانستیم سطح تنش را کاهش دهیم.

داودیان با اشاره به اینکه امسال ۵ هزار هکتار از کشت برنج بازماندند، افزود: همچنین حدود ۷ هزار هکتار محصولات دیگری کشت کردند.

وی یادآور شد: انتقال آب بابل‌رود به سیاه‌رود و به سمت دشت تجن اقوام خوبی بود که اثرات مطلوبی به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: هدف از مجموع اقدامات این بود که بتوانیم میزان خسارت تنش آبی را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.