حدود یک ماه پیش ۱۸ خرداد ماه‌ نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب منتشر و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، نسخه نهایی اگرچه در مقایسه با نسخه‌ای که قبلاً منتشر شده بود، تفاوت‌هایی دارد

بررسی کارآمدی لایحه عفاف و حجاب در گفت‌وگو با مهدیه شادمانی، کارشناس امور زنان / نوبت حسابرسی از نهادهای متولی است

حدود یک ماه پیش ۱۸ خرداد ماه‌ نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب منتشر و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، نسخه نهایی اگرچه در مقایسه با نسخه‌ای که قبلاً منتشر شده بود، تفاوت‌هایی دارد و در آن تغییراتی داده شده اما کارآمدی لایحه همچنان در ‌هاله‌ای از تردید و ابهام باقی مانده و بیم آن است که تصویب و اجرای آن با نتیجه مطلوب فاصله زیادی داشته باشد. دکتر مهدیه شادمانی، دکتری روابط بین الملل و کارشناس امور زنان در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان انگیزه و پیامدهای اجرای طرح لایحه عفاف و حجاب در کشور ، اظهار می‌کند: زمانی که قانون گذاری این طرح در دولت و مجلس انجام شد متاسفانه سیاست گذاری فرهنگی صحیحی در این مسئله وجود نداشت و از طرف دیگر نهادهای هویت سازجامعه مانند خانواده، رسانه و نظام آموزش و پرورش در این زمینه به درستی عمل نکردند.  

وی تصریح می کند: در کشور ۳۲ نهاد فرهنگی در این زمینه بودجه هایی را دریافت می‌کنند اما تا امروز هیچ مطالبه جدی و یا  گزارش‌کاری از این دستگاه ها خواسته نشده است. باید از نهادهای که بودجه فرهنگی در این زمینه دریافت می کنند مطالبه صورت بگیرد و حتی بخاطر ترک فعل مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند.

او به مسئله توطئه دشمن در بحث بی حجابی در کشور اشاره کردو می افزاید: مسئله فرهنگ هدف اصلی غرب در ایران و موضوع بی حجابی بخشی از توطئه دشمن در تهدیدات امنیتی و براندازی نرم درکشور است.

کارشناس امور زنان در ادامه می گوید: در مسئله بی حجاب اگر لایحه ای تصویب شود باید ابتدا بستر هابی واقعیت موجود درجامعه مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در این زمینه با سیاسی کاری  برخی مسئولین مواجه هستیم.

شادمانی تصریح می کند: اینکه جرایمی با مبالغ کم برای بی حجابی درنظر گرفته شود نتیجه ای در برندارد زمانی که خانمی با پوشش نامناسب از صبح تا شب در خیابان حرکت و کسی با وی برخورد نکند الگوی بی حجابی را در جامعه ترویج می دهد. با یک سیستم پیامکی هوشمند نمی توان جلوی بی حجابی را گرفت.

 وی به موضوع لایحه بانوان در کشور اشاره کرد و می افزاید: باید طرح لایحه عفاف و حجاب همانند لایحه امنیت بانوان که دارای چارچوپ و معیار باشد این طرح دارای سه رکن پیشگیری، حمایت و امور کیفری است.باید در مسئله پیشگیری به جامعه آموزش و از تولید کنندکان حجاب در کشور حمایت شود.

 او در پایان تصریح می کند: عده ای فکر می کنند نظام توانایی ظرفیت و قابلیت برخورد با بی حجابی را ندارد در صورتیکه این مسئله به دلیل اهمال و سیاست کاری برخی مسئولین شکل گرفته،است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.