۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 893353

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تولید در گرو بهره وری است و مهم‌ترین عامل برای تحقق این رشد «فرهنگ کار» است.

مهم ترین عامل رشد تولید «فرهنگ کار» است

به گزارش قدس آنلاین، ایجاد اشتغال و تأمین معیشت کارگران همواره یکی از دغدغه‌های تمام دولت‌ها در دوره‌های اخیر بوده است. حوزه کار در کشور نیاز به تغییر و تحولاتی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. بهداشت اعم از جسمی و روحی یکی از مسائل مهم اقشار کارگر در ایران بوده زیرا اعتیاد به شدت این گروه شغلی در کشور را تهدید می‌کند. برای نخستین بار در کشور برنامه پیشگیری از اعتیاد در بخش کارگران تدوین و آماده تصویب است.

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی بهبود بهداشت و سلامت کارگران به مهر گفت: هر گاه درباره تولید و اقتصاد سخن رانده می‌شود ستون فقرات این دو حوزه کارگران هستند. هنگامی که از نیروی کار و مسائل آن صحبت می‌شود این مسائل دارای ابعاد مختلفی از موضوع‌های معیشتی تا اجتماعی و بهداشتی را در بر می‌گیرد؛ تمام مسائلی که سبب می‌شود تا یک کارگر را با نشاط و با انگیزه کند.

وی افزود: همین انگیزه زمینه موفقیت حرفه‌ای را برای نیروی کار به وجود می‌آورد.

این مقام مسؤول دولتی ادامه داد: امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های جدیدی در حوزه بهداشت و سلامت کارگران در نظر گرفته که برای موفقیت باید از سوی کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از ۳ منظر لازم است تا کارفرماها توجه ویژه به نیروی کار داشته باشد؛ تکالیف قانونی، رسالت اخلاقی و ضرورت‌های بهره وری.

وی یادآور شد: اگر ادراک در این باره که نیرو سالم و با انگیزه چقدر می‌تواند مؤثر باشد به وجود آید کارفرماها حتماً به سمت افزایش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در کنار توجه به معیشت کارگران خود حرکت خواهند کرد.

چکشیان با بیان اینکه گفتمان عمومی تولید در جامعه کارفرمایان باید توجه به نیروی انسانی باشد، گفت: اگر در تحقق آن موفق شویم شاهد تحولی بزرگ در جامعه کارگری کشور رخ خواهد داد. به عنوان مثال از اتفاق‌های امسال رشد ۳۰۰ درصدی خانه‌های بهداشت کارگری بود و حدود یک میلیون نفر به جامعه‌ای که تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی و درمانی به لحاظ حوزه‌های جسمی و روانی قرار گرفتند، افزوده شد.

وی اضافه کرد: البته در حوزه آسیب‌های اجتماعی و نیازهای جامعه کارگران، کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد که این اقدامات کارهای کوچکی در مقابل اهداف بزرگی که باید دنبال شود به شمار می‌روند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که این اقدامات را چگونه می‌توان به رشد اقتصادی پیوند زد، گفت: هنگامی که از رشد تولید صحبت می‌شود این امر در گرو رشد بهره وری است؛ علاوه بر اینکه عملکرد بهتر و اثربخشی بیشتر در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی لازم است.

چکشیان تاکید کرد: مهم‌ترین عامل رشد تولید «فرهنگ کار» است. بر اساس تأکیدات رهبر انقلاب مهم‌ترین مانع تولید موانع فرهنگی است. حال باید پرسید موانع فرهنگی کجاست؟ نیروی انسانی با نشاط و انگیزه است، دوری از تنبلی، وجدان کاری و مسؤولیت پذیری، تعاون و کار گروهی و البته آموزش و پویایی در یادگیری مطالب نو و جدید است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اگر فرهنگ کار و نیروی انسانی نهادینه شود به طور قطع گام‌های بلند در جهت رشد تولید برداشته خواهد شد و در نهایت شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

فعال کردن حلقه‌های میانی در گفتمان فرهنگ کار

همچنین گفتنی است چکشیان در نشست بررسی برنامه‌های تحولی حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ۱۴۰۲ و بررسی برنامه‌های سال گذشته ادارات‌کل استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عنوان کرد: دغدغه این وزارتخانه در فراگیری حداکثری برنامه‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای جامعه ۱۵ میلیونی کار و تولید بوده و در این راستا باید در حوزه توجه به استفاده از ظرفیت‌های اصناف و کارفرمایان بازنگری انجام شود.

وی تاکید کرد: در حال طراحی یک مدل بر مبنای فعال کردن حلقه‌های میانی هستیم تا با استفاده از آن کنشگران مردمی و تشکل‌های فعال در حوزه فرهنگی اجتماعی را به کارفرمایان ارتباط دهیم و به عنوان حلقه میانی عمل کنیم.

وی با اشاره به اقدامات ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار گفت: پس از دو سال فعالیت مستمر ستاد، فرهنگ کار تبدیل به گفتمان مسؤولان شده و اکنون تلاش این ستاد تبدیل فرهنگ کار به گفتمان عموم جامعه است. اکنون علاوه بر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که فرهنگ کار را جز اولویت‌های شواری معاونت این وزارتخانه قرار داده است، با تدبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ کار در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت.

معاون وزیر کار افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دغدغه ارتقای فرهنگ کار در جامعه را دارد و در همین راستا یک میز تخصصی را به حوزه فرهنگ کار در این شورا اختصاص داده است.

وی با ارزیابی عملکرد فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی یک‌ساله استان‌ها و تعیین ۵ استان برتر هر حوزه گفت: ارزیابی استان‌ها باید با در نظر گرفتن شاخص میزان عملکرد مبتنی بر امکانات هر استان در نظر گرفته شود تا ارزیابی دقیقی باشد بنابراین در برنامه این معاونت است تا با نگاه به عملکرد مبتنی بر امکانات، رتبه هر استان از یک تا ۳۰ مشخص شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.