به گزارش قدس آنلاین، کمبود اتوبوس در شهر همدان در حالی به چشم میخورد که از سوی شورای شهر و شهرداری همدان همواره اعلام شده تعداد اتوبوسها در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر پایین است و باید فکری به حال آن شود و از طرفی بنا بر گفته شورانشینان سالهاست اتوبوس جدیدی برای همدان خریداری نشده و اینکه حالا شهرداری درخواست فروش ۹ دستگاه اتوبوس مگاترانس با قیمت پایه حدود ۳۸۰ میلیون تومان را دارد چندان منتطقی نیست.
این شرایط در حالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان به خصوص در بخش اتوبوسرانی کمترین کیفیت را دارد و از طرف دیگر تعداد دستگاه های اتوبوس شهری همدان نسبت به جمعیت چند هزار نفری این شهر بسیار پایین است به طوری که اگر جمعیت شهر همدان را حدود ۷۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم سهم هر۷۰۰۰ نفر در شهر تقریبا یک دستگاه اتوبوس است که سرانه استاندارد پایینتر است.
باتوجه به اینکه نبود اتوبوسهای استاندارد و مناسب به تعداد مورد نیاز در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان سالهاست یکی از دلایل مهم عدم تمایل شهروندان به استفاده از این ظرفیت ترددی در شهر است برهمین اساس در طرح جامع ترافیک در نظر گرفته شده برای همدان مقرر شده ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به تعداد اتوبوسهای شهری همدان افزوده شود اما افق این طرح برای سال ۱۴۱۳ است بنا براین به نظر می رسد از ظرفیت موجود در اتوبوسرانی شهر همدان باید بهره برد و حداقل ها را حفظ کرد.
باتوجه به آنچه گفته شد حالا در اقدامی جدید شهرداری همدان قصد دارد ۹ دستگاه اتوبوس را که آنها را فرسوده میداند به مزایده بگذارد موضوعی که در شرایط حال حاضر شهر همدان این سئوال را ایجاد میکند که در این سالها چند دستگاه اتوبوس به شهر همدان اضافه شده که حالا ۹ دستگاه هم بخواهد از ظرفیت موجود کم شده از رده خارج و به فروش رسد.
موافقت مشروط با فروش اتوبوسها
در همین رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهری همدان گفت: ناوگان حملونقل عمومی همدان سالهاست به لحاظ نوسازی راکد مانده و طی این مدت هیچ وسیله نقلیه جدیدی وارد ناوگان حملونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی نشده است.
مهدی حیدری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اتوبوسهای شهری فرسوده است اما اتوبوس جدیدی هم برای جایگزینی در شهر همدان حداقل در حال حاضر وجود ندارد.
وی افزود: بر همین اساس درصورتی میتوان با پیشنهاد فروش این ۹ دستگاه موافقت کرد که در مرحله اول غیر قابل بازسازی باشند و در مرحله بعدی زمان دقیق جایگزین دستگاه های جدید مشخص شود.
حیدری ادامه داد: به خودی خود همدان از نبود اتوبوس شهری رنج می برد حالا بخواهیم تعدادی را هم به فروش برسانیم باید توجیهات قابل قبولی داشته باشد در غیر اینصورت فروش اتوبوس توسط شهرداری در شرایط کنونی غیر قابل قبول است.
شهرداری همدان تنها ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد
رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهری همدان گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در شهر همدان فعال است که ۱۱۰ دستگاه در مالکیت شهرداری بوده و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.
حیدری با بیان اینکه سال گذشته قرار بود ۱۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان اضافه شود که هنوز این اتفاق عملیاتی نشده است، گفت: با یارانه دولتی سال گذشته ۱۲ دستگاه اتوبوس برای همدان خریداری شده که به ناوگان حمل و نقل عمومی هنوز اضافه نشده است اما شهرداری پاسخ روشنی در این زمینه ندارد.
فرسودگی درصد بالایی از اتوبوس های شهری همدان
وی با بیان اینکه ۸ سال رقمی امیدوارکننده برای عمر اتوبوسهای شهری است، عنوان کرد: در میانگین کشوری، اتوبوسها بعد از ۱۰ سال باید از رده خارج شوند این در حالی است که عمر اتوبوسها در همدان بیش از ۱۲ سال است.
وی تاکید کرد: شرایط کنونی ناوگان اتوبوسرانی شهر همدان از وضعیت اورژانسی هم بدتر است زیرا همین حالا عمده اتوبوسهایی که در سطح شهر در حال تردد هستند، بیش از ۱۰ سال کار کردهاند و تعداد زیادی از آنها استاندارد یورو ۴ هم ندارند.
دلیل فروش ۹ دستگاه اتوبوس عمر بالا و فرسودگی کامل است
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان، در خصوص درخواست فروش اتوبوس از سوی شهرداری همدان، گفت: دلیل فروش ۹ دستگاه اتوبوس عمر بالا و فرسودگی کامل است به طوری که احیا و بازسازی هر یک حدود ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.
محمد پوروخشویی بیان کرد: هزینه بالای احیا برای شهرداری همدان مقرون به صرفه نیست بنا براین شهرداری قصد دارد با رعایت تشریفات و برگزاری مزایده این تعداد از اتوبوس های شهری را که از رده خارج و موتور خاموش هم هستند به فروش رساند.
وی با اشاره به اینکه سن فرسودگی اتوبوسهای شهری در کلانشهرها ۸ سال و در مراکز استانها ۱۰ سال است، گفت: متاسفانه اتوبوسها در شهر همدان ۱۱ سال است و عمر ۹ دستگاه اتوبوس پیشنهادی برای فروش هم بین ۱۷ تا ۱۸ سال است بر همین اساس تمامی این ۹ اتوبوس موتور خاموش بوده و جز اتوبوسهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان نیست.
وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر این ۹ دستگاه اتوبوس که به طور کامل از رده خارج شده است ۳۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز از مجموع ۱۱۰ اتوبوس در دست شهرداری همدان نیازمند بازسازی است که برای آن در آینده برنامه دیگری داریم.
۲۰ اتوبوس بازسازی شده وارد چرخه میشود
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان از اضافه شدن ۲۰ اتوبوس بازسازی شده به چرخه حمل و نقل عمومی شهر خبر داد و گفت: این اتوبوس ها با اعتبار ۴ میلیارد تومانی از محل اعتبارات دولتی بازسازی شده اند.
پوروخشویی همچنین در خصوص ۱۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط شهرداری همدان که تاکنون تحویل همدان نشده است، اذعان داشت: ۸دستگاه شماره گذاری شده که تا چند روز آینده تحویل داده می شود و ۴ دستگاه دیگر هم بعد از بیست روز که از تحویل ۸ دستگاه اتوبوس اولیه به شهرداری تحیل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اتوبوسهای شهری فرسوده است، اضافه کرد: از همین رو و طبق تاکید و دستور شهردار مبنی بر بهینهسازی خدمات حمل و نقل عمومی در تلاش برای نوسازی آنها هستیم.
وی با بیان اینکه شهر همدان برای غنی شدن در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی باید حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد، افزود: امروزه ظرفیت همدان از شرایط نرمال پایینتر است به همین خاطر یکی از برنامههای شهرداری افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد انگیزه در بین شهروندان برای استفاده از این ظرفیت است.
شهروندان همدانی در حال حاضر در برخی از خطوط و ایستگاههای شهری از نبود یا کمبود و شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند و مشقتها و مشکلات زیادی را متحمل میشوند.
اگرچه مدیریت شهری همدان برای خرید ناوگان مورد نیاز برنامه ریزی و اقدام لازم را انجام داده است ولی ظاهراً این اقدامات در کوتاه مدت جوابگو نیست و باید تمهیدات لازم برای رفع دغدغهها و نگرانیهای شهروندان در این حوزه در کوتاه مدت اندیشیده شود.
از طرف دیگر با شرایط موجود این سئوال مطرح است که اگر این ۹ دستگاه اتوبوس به درخواست شهرداری از رده خارج و به فروش رسد آیا امکان جایگزینی اتوبوس های جدید برای شهرداری همدان در کوتاه مدت فراهم است و یا اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان به خصوص در بخش اتوبوس شهری قرار است کماکان در وعده و وعیدهای کاغذی ارتقا پیدا کند و به روزرسانی شود.
نظر شما