۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 893981

یک کارشناس اقتصادی گفت: فلسفه وزارت صمت هنوز مورد ابهام هست، در واقع نمی‌توان هم صنعت هم تولید هم بحث تجارت خارجی، ذیل مدیریت یک نفر قرار بگیرد.

سند روشنی در دیپلماسی اقتصادی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، برجی یک کارشناس اقتصادی از اندیشکده ی دیپلملسی دانشگاه امام صادق علیه الاسلام در گفتگو با بک برنامه رادیویی گفت: با تعدد بازیگران در دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، باید برنامه واحدی داشته باشیم، واحدی که همه دستگاه‌ها بدانند در کجا و در واقع چه وظایفی را باید انجام بدهند که متأسفانه در این حوزه هنوز یک سند واضح در این حوزه دیپلماسی اقتصادی در دست نداریم که یک نهاد باید متولی این موضوع شود که متأسفانه هنوز کسی متولی این موضوع نیست.

برجی درخصوص اینکه متولی دیپلماسی اقتصادی سازمان صمت یا توسعه تجارت بوده است گفت: دست سازمان توسعه تجارت به دلایل قوانین در این امر بسته است و حتی اگر با مدیر کل‌های سازمان توسعه و تجارت صحبت شود می‌گویند ما مسئول صادرات شدیم، نمی‌توانیم کاری کنیم به عنوان مثال در بحث ارزآوری، سازمان توسعه تجارت متولی شده و حالا تجار هم از دست سازمان توسعه تجارت شاکی هستند. به نظر می‌رسد که خود وزارت صمت که کنار سازمان توسعه تجارت در کنار صنعت و تولید قرار گرفته، مشکل زا شده است.

وی افزود: وزارت صمت فلسفه اش هنوز مورد ابهام هست، در واقع نمی‌توان هم صنعت هم تولید هم بحث تجارت خارجی، هم بحث واردات هم صادرات همه ی این مباحث ذیل مدیریت یک نفر قرار بگیرد؛ زیرا در کشورهای توسعه یافته شورایی در این امر دارند، یعنی در بحث دیپلماسی اقتصادی شورایی عمل می‌کنند که ی ک پنجره واحد وجود دارد.

برجی در ادامه افزود: متأسفانه در حوزه‌ی نخبگانی در این حوزه به هیچ‌اجماعی نرسیدیم یعنی نخبگان مان به یک تعریف بالاتر از دیپلماسی اقتصادی و به یک کارکرد مشخص از دیپلماسی نرسیدند و به همین خاطر یک ذره‌ای این مفهوم بین سیاست مداران گنگ هست. یعنی در واقع این حوزه بازار باید با دیپلماسی اقتصادی برای تولید داخلی ظرفیت سازی کند که هنوز این امر اجرا نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.