نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد، این کشور اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه باب الهوی با ترکیه را برای شش ماه دیگر خواهد داد.

موافقت سوریه با ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرز با ترکیه برای ۶ ماه دیگر

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از شبکه خبری الجزیره، بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم به سازمان ملل و آژانس‌های ذی ربط اجازه دهیم از گذرگاه باب الهوی برای ورود کمک‌های بشردوستانه و توزیع آن در بین غیرنظامیان در شمال غرب سوریه با همکاری کامل و هماهنگی با دولت دمشق برای مدت شش ماه از ۱۳ ژوئیه استفاده کنند.

تصمیم سوریه بعد از آن گرفته شد که استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: گوترش برای فعال سازی مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تلاش می‌کند. وی خواهان تمدید دوره ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ۱۲ ماه شده است. گوترش در حال انجام دیدارها و مذاکراتی درباره این مسئله است.

روسیه سه‌شنبه قطعنامه شورای امنیت برای تمدید مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزهای ترکیه را وتو کرد. براساس این قطعنامه مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه باب الهوی برای مدت ۹ ماه تمدید می‌شد. 

این مکانیزم که سال ۲۰۱۴ ایجاد شد به سازمان ملل اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان شمال غرب سوریه را بدون اجازه دولت دمشق می‌دهد. دولت سوریه بارها تأکید کرده که این اقدام نقض حاکمیت این کشور است.

سازمان ملل می‌گوید چهار میلیون تن در شمال غرب سوریه که بیشترشان زن و کودک هستند به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.