برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوها و همچنین در صفحات شخصی خود در فضای مجازی نسبت به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و روسیه واکنش نشان دادند.

واکنش برخی از نمایندگان به بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش قدس‌آنلاین، امضای بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک باعث واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این بیانیه شد که در ادامه می‌خوانیم:

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر، با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، نوشت:

«به دوستان خودمان در ‎روسیه عرض می کنم تکلیف ما با ادعاهای غیر مستند و نخ نما شده اماراتی ها در خصوص ‎جزایر ایرانی مشخص است. اما مواضع نامربوط علیه ایران در مسکو به نفع روابط فی مابین نیست. حمایت های ایران از مسکو مشروط است.

بنابراین گزارش، شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در واکنش به این بیانیه، گفت: اقدام روسیه و امارات هیچ‌یک محلی از اعراب ندارد. بهتر است به توصیه جمهوری اسلامی ایران اگر هر موضوعی هست،به جای حاشیه‌پردازی و توجه به کشورهای فرا منطقه‌ای با اتحاد و رابطه با جمهوری اسلامی حل و فصل شود که به نفع همه منطقه است. این مناقشات موجب تنش و تفرقه می‌شود که به صلاح هیچ کشوری در منطقه نیست. با تاکید علمی می‌توان ثابت کرد که دریا متعلق به کدام کشور است.

در طول تاریخ بسیاری از کشورهای عربی زمانی نقشه تهیه کرده‌اند همواره از عنوان خلیج فارس استفاده کرده‌اند. تمام جزایر متعلق به جمهوری اسلامی و قبل از آن متعلق به ایران بوده است؛ بنابراین روسیه خطای استراتژیک در این زمینه داشته است و دنبال نقش‌آفرینی در منطقه بوده است و انحراف عمومی مردم از بحران‌های داخلی و خارجی و توجه دادن به منطقه دیگر است و این خطای بسیار بزرگی است که روسیه انجام داده است.

روسیه کشور قدرتمندی است اما اکنون دچار خطای استراتژیک شده است. اما می‌تواند با یک عذرخواهی خطای خود را جبران کند.

همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتر  در این باره، نوشت:

«مطلب بیان شده در قطعنامه پایانی گفتگوی استراتژیک بین شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، پیرامون جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، بزرگ و بوموسی امری خلاف حقوق بین الملل، خلاف حسن همجواری و اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ماست؛ دستگاه دیپلماسی ما با قاطعیت به روسیه باید پاسخ دهد.»

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«تنب بزرگ و کوچک و بوموسی اجزای جدایی ناپذیر و ابدی پیکر ایران زمین هستند.

همه دولت ها از جمله دولت روسیه بدانند نظام و ملت ایران درباره جزایر سه گانه با هیچکس تعارف ندارند و هرگونه هرزه گویی در این باره را برنخواهند تافت.

‏تجربه انگلیس و آمریکا و صدام مقبور را تکرار نکنید».

علاوه بر اینکه تعدادی از نمایندگان به این موضوع واکنش نشان دادند، وزیر امور خارجه، سخنگوی دستگه دیپلماسی و محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند.

در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برای گفت‌وگوهای راهبردی از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای مساله جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده که این موضوع با واکنش های گسترده ای از سوی مقامات کشورمان مواجه شده است.

سفیر روسیه در تهران نیز به دنبال این موضوع به وزارت امور خارجه احضار شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.