رئیس سازمان هسته‌ای روس اتم روز پنجشنبه ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا آسیب برساند را رد کرد و گفت بمب گذاری در این نیروگاه دیوانگی است.

مقام روس با رد ادعای اوکراین: بمب گذاری در نیروگاه زاپوریژیا دیوانگی است

به گزارش قدس‌آنلاین از خبرگزاری آناتولی, الکسی لیخاچف گفت: «اینکار دیوانگی است که در نیروگاهی که روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آن مستقیماً کار می‌کنند، طرحی برای بمب گذاری وجود داشته باشد.»

لیخاچف همچنین گفت که کارمندان زیادی از روسیه برای کمک به مسائل فنی و ایمنی و همچنین برای کار در توسعه شهر انروهدار که از ماه مارس ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه است، در این نیروگاه حضور دارند.

وی همچنین گفت که چهار کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نیروگاه حضور داشتند و آن‌ها «نتیجه گرفتند که نشانه‌ای از مین گذاری در این نیروگاه وجود ندارد.»

ایخاچف در ادامه مدعی شد بر اساس «اطلاعات نیروهای مسلح روسیه و هم بر اساس شهادت‌ها، از جمله خرابکاران اسیر شده» نشانه‌هایی از طرح اوکراین برای حمله به این نیروگاه وجود دارد.

پیش از این دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای رئیس‌جمهوری اوکراین درباره مین‌گذاری نیروگاه اتمی «زاپوروژیا» را رد کرد.

«رافائل گروسی» دبیر کل این نهاد اعلام کرده بود که کارشناسان این نهاد بین المللی از دسترسی‌های بیشتر برای بازرسی از نیروگاه اتمی زاپوروژیا برخوردار شدند اما تاکنون اثری از مواد منفجره یا مین در محوطه آن پیدا نکرده‌اند.

گروسی در عین حال خواستار داده شدن دسترسی‌های بیشتر به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از پشت بام واحدهای سه و چهار راکتور و سالن توربین‌ها در نیروگاه اتمی زاپوروژیا شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در روزهای گذشته، ارتش روسیه را متهم به کار گذاشتن مواد منفجره در پشت بام نیروگاه اتمی زاپوروژیا کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.