نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: تناسبی شدن انتخابات، به افزایش مشارکت کمک می‌کند و تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است که البته با همراهی احزاب مواجه نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس: تناسبی شدن انتخابات تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است

به گزارش قدس‌آنلاین، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در همایش نقش احزاب در انتخابات که صبح پنجشنبه (۲۲تیرماه) در سالن اجتماعات وزارت کشور و با حضور دبیران‌ کل و معاونان احزاب و چهره‌های سیاسی برگزار شد، با بیان الزامات یک انتخابات ژرشور، گفت: وقتی از مردم صحبت می‌کنیم، قاعدتا مردم سلایق مختلفی دارند اما قاطبه مردم معمولا یک پیامی را در مناسبت‌های مختلف به خواص، جامعه‌ جهانی، رسانه‌ها و حاکمیت منتقل می‌کنند.

وی افزود: مردم ما همان مردمی هستند که در تشیع‌جنازه‌ شهید سلیمانی، آن حماسه را آفریدند. مردم همان‌هایی هستند که طبق برآوردی که وزارت کشور اعلام کرد، ۳ میلیون نفر در این مهمانی غدیر در تهران حضور داشتند. مردمی که با همه‌ مشکلات و سختی‌ها و بحث‌هایی که هست در راهپیمایی اخیر ۲۲ بهمن دوباره با نظام بیعت کردند. در مناسبت‌های مذهبی عرفه، اعتکاف و در تحویل سال حرم رضوی با آن جمعیت حضور دارند.این پیام‌هایی که این حضورها و این مناسبت‌ها اعلام می‌کند، مکمل پیام حضور در انتخابات است.

شریعتی با اشاره به حضور مردم درانتخابات، اظهار کرد: حضور در انتخابات، یک عمل سیاسی است. یک موقف اعلام نظر متمدنانه به معنای گله مندی از بعضی از رفتارها و عملکردها است. اما در مناسبت‌های دیگر، مردم می‌گویند با اینکه آنجا این نکته را گفتیم، اما هیچ گسست پیمانی در حوزه‌ دینداری، در حوزه‌ ارتباط با فرهنگ شهادت و در حوزه‌ ارتباط با علما و دین نداریم.

مهمترین دلیل عدم مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

وی تصریح کرد: پیوند مردم با دین، عمیق و وسیع است و  این را کنار نگذاشتند و نمی‌گذارند. اگر از مشارکت صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم علل بعضی از اتفاقات در بعضی از ادوار را بررسی بکنیم که چرا در یک دوره‌ای مشارکت کم شده دلایل مختلفی دارد. من می‌خواهم بگویم مهم‌ترین دلیل عدم مشارکت مردمی، عملکرد کسانی است که در دوره‌ قبل در آن جایگاه بودند. یادمان نرفته که در شورای شهر دوم مشارکت در تهران ۱۱ درصد بود. هیچ نظارت استصوابی هم وجود نداشت یعنی از جبهه‌ ملی تا جریان اصولگرا و غیره همه حضور داشتند.

نماینده مردم تهران در مجبلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا با اینکه کسی که مانع مشارکت مردم نبود مردم مشارکت نکردند؟ زیرا مردم از دوره‌ اول ناراضی بودند. از سیاسی کاری، دعوا و اختلاف در یک شورایی که برای خدمت آمده بود تا یک اصل قانون اساسی را احیا کند، ناراضی بودند و پیام نارضایتی عملکرد دوره‌ قبل را، در انتخابات دوره‌ بعد نشان دادند.

وی تاکید کرد: مجلس یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه مجلس دوازدهم هم مستثنی نیست. بالاخره عملکردها یکی از شاخص‌های مشارکت در دوره‌ بعد خواهد بود. دلایل دیگری هم حتما دارد اما این به نظرم دلیل خیلی جدی و مهم نیست.

اگر شورای نگهبان نبود...

شریعتی در ادامه به وظیفه احزاب در فرایند انتخابات اشاره کرد و گفت: فرض کنیم اصلا شورای نگهبانی نیست. فرض کنیم آنچه که بعضی از دوستان اسمش را دخالت یا محدودیت می‌گذارند، نیست؛ وظیفه‌ ما به عنوان احزاب که میخواهیم مردم را آگاهی بخشی بیشتری بکنیم جهت سیاسی بدهیم و در رسانه‌ها مطالبی را پر رنگ بکنیم، فضای سیاسی و گفتمانی بسازیم، چیست؟ وظیفه ما این است که نگاه اکثریت مردم را برجسته کنیم و آن را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: خواست مردم، تبعیت از قانون و دین است. مردم ضدفسادند و ما باید مسایل اصلی مردم دنبال کنیم اما متاسفانه برخی از خواص و بعضی از احزاب ما پیامی دیگر را  به جامعه منتقل می‌کنند. همین امروز در این شرایطی که تقریبا می‌شود گفت کسی مانع حجاب مردم نیست، و در بدترین برآوردهایی که می‌کنند زیر ۲۰ درصد کسانی هستند که در شهرهای بزرگ ممکن است به دلایل مختلفی، تقید نداشته باشند. بعد یک فرد با سابقه‌ ما، یک جریان با سابقه‌ ما پیام‌هایی که در این چند ماه منعکس کرده، ضدحجاب است و نزدیک به کسانی است که قانون اساسی را زیر سوال می‌برند و به دنبال براندازی هستند. و یا کسانی که حاکمیت مذهب شیعه را در قانون اساسی کنار می‌گذارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا بعضی مواقع ما فرصت‌های احیا و حتی تکمیل ظرفیت‌های قانون اساسی را از دست می‌دهیم؟ مثلا همین اصل ۵۹ قانون اساسی که مربوط به همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی است و مسیرش هم کاملا مشخص است که در بعضی از امور مجلس می‌تواند وظیفه‌ و اختیار خود را به مردم واگذار کند تا مردم نظر بدهند. چرا این زمینه فراهم نمی‌شود؟ چون ما از موضع آن خواستی که ممکن است نماینده درصد کمی باشد یا از بیرون به ما دیکته شود، موضوع همه‌پرسی را به اصل نظام و اصل انقلاب و اصل قانون اساسی منحرف می کنیم؛ اصولی که در خود قانون اساسی ذکر شده که اینها لایتغیر است. شاید گاهی ما خودمان فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و از بین می‌بریم.

تناسبی شدن انتخابات تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است

 وی افزود: بنابراین وظیفه ما این است که همه را به مشارکت دعوت کنیم و زمینه‌اش را نیز فراهم بکنیم. مثلا مجلس این بحث تناسبی شدن انتخابات را مطرح کرد و متاسفانه احزاب حمایت نکردند. تناسبی شدن به مشارکت کمک می‌کند، به چندصدایی شدن مجلس کمک می‌کند و  تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است. مجلس به عنوان قلب تپنده سیاسی کشور، همیشه باید سلایق مختلف را داشته باشد و بخشی از این تناسبی شدن به آن دلیل است.

احزاب خود مانع ورود ۵ گروه به حاکمیت شوند

شریعتی یادآور شد: ۵ گروه را خودمان در جریان سیاسی خود، اقدام به پالایش افراد کنیم و مانع حضور آنان شویم. اگر کسی فساد اقتصادی دارد، اگر کسی فساد اخلاقی دارد، خودمان مانع شویم. دفاع نکنیم، قبیله گرایی نکنیم. اگر کسی فساد امنیتی دارد، ارتباط با بیگانه دارد خودمان او را نیاوریم. اگر کسی فساد سیاسی دارد و ضد قانون اساسی است، و فساد اعتقادی هم که در جای خود مشخص است.

اگر تصمیم بگیریم با مردم بر اساس خواسته‌های خودشان صحبت کنیم و ماجرا را از آنچه که هست، سخت‌تر نشان ندهیم، و زمینه‌ای برای حکمرانی مشارکتی فراهم آوریم، می‌توانی انتخابات پرشوری داشته باشیم.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.