رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: ایرانیان از دیرباز با زبان شیرین فارسی شناخته می‌شوند و این زبان، گوهر گرانبهایی در میان ما است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: ایرانیان با زبان شیرین فارسی شناخته می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمود شالویی جمعه شب در مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین در شهرستان آستانه اشرفیه گیلان اظهار کرد: با این زبان شاعران، عرفا، عالمان و دانشمندان برجسته‌ای شناخته شدند و افرادی همانند دکتر معین نقش ارزنده ای در گسترش زبان فارسی داشتند.

وی افزود: در طول تاریخ، ادیبان با عشق و لطافت روحی روانی ارتباط تنگاتنگی داشتند اما زمانی که یک ادیب بسراغ لغت می رفت، انتظار این بود که وی یک لغت نویس باشد و از لطافت دور شده باشد.

وی ادامه داد: اما زمانی که بسراغ دکتر معین می رویم، روح لطیف، نظیف و باطنی سرشار از عشق و شور را مشاهده می‌کنیم که توانست دقیق ترین و عمیق ترین شرح را در وصف کتاب ابهرالعاشقین نوشته روزبهان بلقی شیرازی به رشته تحریر درآورد که تاکنون جهان اسلام عارفی را همانند روزبهان بلقی به خود ندیده اما دکتر معین به خوبی منظور این عارف را بیان کرد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بیان کرد: دکتر معین با دقت فراوان و با تسلط و تبحری که در ادبیات فارسی داشت، به ما امکان دسترسی به فرهنگ دهخدا را به وجود آورد که این امر موهبتی بزرگ برای همه ما شد.

شالویی خاطرنشان کرد: این ادیب برجسته، فرهنگ ما را پاس و زبان فارسی را گرامی داشت و در برهه کنونی نیز بیش از هر زمان دیگری به زبان فارسی نیاز داریم و باید از آن مراقبت کنیم و برای ارج نهادن به دکتر معین باید اندیشه‌های وی را بیشتر بشناسیم.

احداث ۱۷ بنای جدید توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

وی در ادامه به قدمت این انجمن اشاره و اضافه کرد: امسال یکصد و یکمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور است که در این مدت ۳۸ بنا توسط این انجمن احداث و ۱۷ بنای جدید دیگر نیز احداث خواهد شد که بودجه آن هم معین و مشخص شده است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: همچنین جهت توسعه و تکمیل بنای آرامگاه دکتر معین نیز اقدام جدی خواهیم کرد و انتظار داریم که جشنواره های ادبی و نمایشی با عنوان دکتر معین در شهرستان آستانه اشرفیه گیلان برنامه‌ریزی و اجرا شود که هزینه آن را تامین خواهیم کرد.

شالویی در خاتمه اظهار کرد: ساخت فیلم و مستندی از دکتر معین نیز در دستور کار باشد و باید این شخص برجسته را به صورت فراملی و بین‌المللی به خصوص برای کشورهای فارسی زبان معرفی کنیم تا این کشورها با آثار این ادیب برجسته بیشتر آشنا شوند.

در مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین که در آرامگاه وی در آستانه اشرفیه گیلان برگزار شد، مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان این شهرستان حضور داشتند.

دکتر محمد معین اردیبهشت سال ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت متولد شد و در تیرماه ۱۳۵۰ و هنگامی که در کما بود در یکی از بیمارستانهای تهران به دیار باقی شتافت و در شهرستان آستانه اشرفیه گیلان به خاک سپرده شد.

دکتر معین استاد دانشگاه تهران و رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی کشور بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.