پایگاه تحلیلی "هانی" کره جنوبی ((Hani.co.kr)) در تحلیلی اعلام کرد: ژاپن همچنان آبهای آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیما را با چراغ سبز آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آی ای ایی ای) به اقیانوس می ریزد.

اندیشکده کره‌ای: ژاپن همچنان با چراغ سبز آمریکا آب‌های آزاد را آلوده می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، میلیون ها تن آب آلوده شده در نیروگاه اتمی فوکوشیما-۱ را به اقیانوس می ریزد و به رغم آنکه آسیب جدی به محیط زیست منطقه وارد می کند، همچنان با سکوت آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آی ِای ایی. اِی - IAEA) رو به رو است.

این گزارش با تاکید بر اینکه ژاپن همچنان با چراغ سبز آمریکا و آژانس به این فعالیت مخرب زیست محیطی ادامه می دهد، افزود: با وجود اینکه احتمال آلودگی آبهای خارج شده از نیروگاه هسته ای به عناصر رادیواکتیوی بسیار بالا است و تاکنون دولت های روسیه، چین، کره شمالی و کره جنوبی نیز بارها به این اقدام ژاپن اعتراض کرده اند، اما تاکنون نه دولت ژاپن و نه آمریکا و یا آزانس هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده اند.

اندیشکده کره‌ای: ژاپن همچنان با چراغ سبز آمریکا آب‌های آزاد را آلوده می‌کند


این گزارش حاکی است، دولت کره جنوبی برخلاف ادعاهای ژاپن مبنی بر آلودگی زدایی از آب آلوده قبل از ورود به اقیانوس، معتقد است که میلیون ها تن آب آلوده شده به چندین عنصر رادیواکتیو را نمی توان به سرعت آلودگی زدایی کرد و به اقیانوس ریخت، علاوه بر آن هیچ نظارت بین المللی بر روند این آلوده سازی از سوی اعضای نگران آی ای ایی ای صورت نمی گیرد.

طبق این گزارش، "کوک هی یو" رئیس کمیسیون ایمنی و امنیت هسته ای کره جنوبی به تازگی ضمن اعتراض به این موضوع، اظهار داشت که اگر اقدامی در این خصوص صورت نگیرد بی تردید تا ۳۰ سال باید شاهد آلوده شدن برنامه ریزی شده آب های اقیانوس توسط نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی باشیم.
 

اندیشکده کره‌ای: ژاپن همچنان با چراغ سبز آمریکا آب‌های آزاد را آلوده می‌کند



سه شنبه گذشته بود که وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره اظهارات "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ادعای رسانه ها مبنی بر ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی مخفی از سوی آمریکا در تایوان واکنش نشان داد و در عین حال در واکنش به اظهارات گروسی در باره تخلیه آب مخازن خنک کننده راکتورهای نیروگاه فوکوشیما گفت: با بررسی گزارش های اخیر رسانه های جهان، نظرات مختلف کارشناسان درگیر این موضوع و شتاب زدگی گزارش آژانس بیانگر بحث برانگیز بودن آن است.

گروسی در اظهارات اخیرش در کره جنوبی و نیوزلند مدعی شده بود که آب های رها شده از راکتورهای آسیب دیده نیروگاه فوکوشیما می تواند برای آشامیدن و شنا استفاده شود.

وانگ با اشاره به سخنان رافائل گروسی گفت: به مقامات ژاپن توصیه می کنم به جای رها سازی این آب به اقیانوس آن را به کسانی که می گویند این آب قابل شرب است، تحویل دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که گزارش های ارزیابی جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخگوی نگرانی های جامعه جهانی نیست و ژاپن نمی تواند با این گزارش بحث برانگیز فرآیند رها سازی اب های آلوده راکتور در اقیانوس آغاز کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.