۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 894885

سازمان ملل اعلام کرد: بدهی عمومی در جهان در سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۹۲ تریلیون دلار رسیده است.

رکوردزنی بدهی عمومی در جهان

به گزارش قدس آنلاین، سازمان ملل اعلام کرده است، بدهی عمومی در جهان در سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۹۲ تریلیون دلار رسیده است و کشورهای درحال توسعه میزان نامتناسبی از این رقم را به دوش می‌کشند.

بر اساس جدیدترین گزارش این نهاد بین‌المللی، از سال ۲۰۰۰ تاکنون میزان بدهی عمومی در جهان بیش از ۵ برابر شده است و از تولیدخالص داخلی در جهان پیشی گرفته است. این درحالی است که تولید ناخالص داخلی در مدت مشابه ۳ برابر شده است.

تقریبا ۳۰ درصد مجموع بدهی عمومی در جهان بر عهده کشورهای در حال توسعه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این رابطه گفت: «نیمی از جهان ما در حال غرق شدن در یک فاجعه توسعه ناشی از بحران بدهی خردکننده است».

حدود ۳.۳ میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که بیشتر از هزینه های آموزشی یا بهداشتی برای پرداخت سود بدهی هزینه می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد، به طور متوسط، هزینه‌های استقراض برای کشورهای آفریقایی ۴ برابر بیشتر از آمریکا و ۸ برابر بیشتر از ثروتمندترین اقتصادهای اروپایی است.

به گفته گوترش، این وضعیت «یک شکست سیستماتیک» است سیستم مالی جهانی در معرض خطر قرار می‌دهد.

این گزارش در آستانه نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه ۷ در هند منتشر شد. این نشست قرار است ۱۴ تا ۱۸ جولای برگزار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.